• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

theory and practice for democratic curriculum evaluation

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K14091
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

HATTA Sachie  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60513299)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywordsカリキュラム開発 / 羅生門的接近 / カリキュラム評価 / 学校を基礎にしたカリキュラム開発 / パフォーマンス評価 / ポートフォリオ評価 / ステイクホルダー / 意思決定
Outline of Final Research Achievements

I reexamined the various educational thoughts about curriculum evaluation that emerged from OECD-CERI project for“Curriculum Development”in 1970s.
Indeed, during the project participants criticized "behavioral objectives" or "classical approach to educational evaluation," and pointed out those defects.
However, the reasons that many participants criticized "behavioral objectives" or "classical approach to educational evaluation" were various and contradictory mutually in fact. And then the intersection of various criticism was the idea that "behavioral objectives" or "classical approach to educational evaluation" would exclude many stakeholders that had interests in educational projects and curriculum innovation.

Free Research Field

教育課程

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、1970年代における「行動目標」や「評価に対する古典的アプローチ」に対する批判は、カリキュラムの成果を量的に測定することがカリキュラムを改善するとは限らないという批判だったと捉えられてきた。しかしながら、詳細に検討した結果、1970年代のカリキュラム評価論においては、「意思決定としての評価」と「改善としての評価」という二つの立場があったということが明らかになった。このことを通して、「エビデンスに基づく教育」が席巻する現代において重要となる、「意思決定としての評価」と「改善としての評価」二つの系譜を整理し両者の関係を描き出すという仕事を行うための基礎を提供することができた。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi