2023 Fiscal Year Final Research Report
Immigrants and Social Integration in Germany: Focusing on the "Difficulties" of the School Orientation
Project/Area Number |
19K14120
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
|
Research Institution | Tokyo University of Foreign Studies |
Principal Investigator |
FUKAWA Ayumi 東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 准教授 (80799114)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ドイツ / 終日学校 / 教育保障 / 移民・難民 / 社会統合 / 福祉・ケア / 教育制度改革 |
Outline of Final Research Achievements |
This research discusses the social integration of immigrants in Germany from an educational perspective. Specifically, focused on all-day schools, which expand the role of schools from half-day schools, where the role of schools has been limited to teaching. Visited local all-day schools and interviewed with local administrators revealed a new process within school, what had previously been handled outside the school as individual and personal“ problems ”. It was shown that the connection and collaboration between education, welfare, and care. These phenomena will change dramatically German schools.
|
Free Research Field |
教育社会学、比較教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、ドイツにおける移民の子どもと学力格差の問題に問題関心をもち、教育の視点から社会統合の問題を論じるという課題に取り組んできた。新型コロナウィルス感染症の影響で、ドイツは休校期間が長期化し、移民の子どもの留年率や中退率の高さが顕著になっており、ケアの視点や福祉との連携が新たな課題として位置づいた点を明らかにした。 加えて、2022年2月以降ウクライナ難民を100万人以上受け入れているドイツでは、難民の子どもの教育保障とドイツ社会への統合が、社会的課題となっている。現地調査を行うなかで、教育と福祉・ケアと分野を超えての連携を、学校の中から重視し、取組を行うという大きな変化を確認できた。
|