2022 Fiscal Year Final Research Report
Japanese didactic resources for the teaching of probability
Project/Area Number |
19K14196
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
Otaki Koji 北海道教育大学, 教育学部, 講師 (90750422)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 数学教授学 / 教授人間学理論 / ヌースフィア / 付随教授システム / 統計的確率 / ランダマイザー / 授業研究 / ブルソーの推測ゲーム |
Outline of Final Research Achievements |
This project aims to reveal the properties of resources for designing and reflecting upon the teaching of lower secondary school probability within lesson study in Japan. Here is the main finding: there is the lack of a probability model in the resources which can connect probability with statistics. In addition, a teaching material for compensating this lack has been created, through the teaching experiment in the context of teacher education.
|
Free Research Field |
数学教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果の主な学術的意義は,日本の数学教師コミュニティにおいて共有されている確率知識の偏りを明らかにした点にあり,それは間接的に,日本の確率カリキュラムにおける知識の偏りも示唆している。これより,本研究の成果は,確率カリキュラムや教師教育の改善のため1つの指針になりうる,という社会的意義ももっている。さらに,本研究ではそうした偏りを解消するための教材開発にも取り組んでおり,この開発研究は,確率・統計教育に対する具体的な提案というより直接的な社会的意義をもつ。
|