2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of effective sleep education programs for school-aged children based on behavioral science
Project/Area Number |
19K14216
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Nagoya Women's University |
Principal Investigator |
Oso Motonori 名古屋女子大学, 文学部, 講師 (60823755)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 睡眠教育 / 睡眠教育プログラム / トランスセオレティカル・モデル / 健康行動理論 / 行動変容 / 尺度開発 / 小学生 / 中学生 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, sleep education programs based on the transtheoretical model and computational software for the Stages of Change Scale, Self-Efficacy Scale, and Decisional Balance Scale that support “Early to Bed, Early to Rise” among elementary and middle school students were developed. As a result of implementing the sleep education program for elementary and middle school students, a significant increase in “Pros” scores and a significant decrease in “Cons” scores were observed after the class. On the other hand, issues were found regarding the improvement of sleep habits in elementary and middle school students. Further study is needed to develop more effective sleep education programs.
|
Free Research Field |
健康教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、効果的な睡眠教育を実施するため、健康行動理論に基づいた睡眠教育プログラムの必要性が指摘されている。本研究の学術的意義は、健康行動理論の一つであるトランスセオレティカル・モデル(以下、TTM)に基づいた小・中学生向け睡眠教育プログラムを開発し、睡眠についてのTTMの構成概念を測定する尺度を「見える化」するソフトを開発したことである。本研究の社会的意義は、これらを小・中学校における教育に活用できる形で公開したことである。本プログラムおよびソフトを活用して睡眠教育を実施・評価することにより、児童生徒の規則正しい睡眠習慣の形成に寄与することが期待できる。
|