2023 Fiscal Year Final Research Report
Building a writing learning support model for student athletes
Project/Area Number |
19K14273
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
|
Research Institution | Kyoto Tachibana University (2021-2023) Kansai University (2019-2020) |
Principal Investigator |
Tada Yasuhiro 京都橘大学, 経営学部, 専任講師 (40813663)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 学習支援 / アカデミックライティング / 学生アスリート |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, a learning support model for academic writing was developed for students who entered the school through sports recommendation entrance examinations (student-athletes). First, the learning characteristics of student-athletes were identified. The results showed that student-athletes tended to work on tasks while interacting actively with their instructors. Furthermore, a model was developed and implemented that provided both a formal out-of-class course in argumentative report writing required in university lectures and other courses, as well as individual tutorials. The effectiveness of the model was evaluated, and the following behaviors were observed: (1) improvement of writing skills, (2) retention of learning content and its application to writing assignments at university, and (3) reflection on one's own writing skills and enhancement of one's knowledge and abilities.
|
Free Research Field |
高等教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高等教育のユニバーサル化と入試形態の多様化の中で,知識や技術に関する背景,学習時間・場所が一般の学生と異なる学習者も多く存在する。学生アスリートはこのような特徴を持つ最大規模の学生グループである。彼らは体育会等のクラブ(チーム)の活動に参加しながら,在籍する大学・学部のカリキュラムを受講している。しかしなら,彼らの知識や技術に関する背景,学習環境に即したライティング支援は十分に行われてこなかった。本研究の完成にって、学生アスリートの学習特性に基づく学習支援プログラムを確立し、公開することができた。これは、今後の学生スリーの学習支援に寄与するものである。
|