2023 Fiscal Year Final Research Report
Elucidation of Suicide Mechanisms and Development of Preventive Intervention Methods for Japanese Adolescents Based on Biopsychosocial Model
Project/Area Number |
19K14385
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
|
Research Institution | Nara University of Education |
Principal Investigator |
ISHII Ryo 奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授 (50804572)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 自殺 / 自殺の対人関係理論 / 自殺念慮 / 青年期 / 時間的展望 / 社会経済的地位 / 金融リテラシー / スクールカースト |
Outline of Final Research Achievements |
The six studies were conducted primarily to examine how SES (social factors), financial literacy, adolescent developmental factors (psychological factors), and positive emotions associated with inappropriate financial behavior based on biological bases are associated with risk factors for adolescent suicide. The psychological mechanisms of suicide among Japanese adolescents were shown to be related to the perception of suicide as a release from suffering, school caste, and the congruence of parents' and children's future perspective. The results also suggest that educational interventions on financial literacy may reduce suicide risk and improve inappropriate financial behaviors associated with positive emotions.
|
Free Research Field |
臨床心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで疫学的な知見にとどまっていたSESと自殺の関連について、経済的な効力感という機序による理解を進めることができた。また、SESを低下させる不適切な金融行動の背景に、ポジティブ感情という生物学的な基盤が想定される機序による理解を進めることもできた。これらの点に加え、古くから自殺との関連が指摘されてきたアイデンティティと自殺との関連について、死生観を含めて示した点や、発達と文化的な側面が重なる要因の重要性を示した点は、学術的な意義と考えられる。また、こうした機序に基づき、金融リテラシーへの介入によって、自殺リスクを低下させられる可能性を示唆した点は、社会的な意義の1つと考えられる。
|