2021 Fiscal Year Final Research Report
A study of model experiment for mooring line using real time hybrid simulation
Project/Area Number |
19K15227
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 24020:Marine engineering-related
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Research Institution | National Institute of Maritime, Port and Aviation Technology |
Principal Investigator |
watanabe mitsushi 国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, その他部局等, 主任研究員 (20713788)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 係留 / 模型試験 / リアルタイムハイブリッドシミュレーション |
Outline of Final Research Achievements |
This research conducted a fundamental study about model experiment for mooring line using an active method. This method reproduces entire mooring forces or behaviors of any point of a mooring line using a number of actuators. The application limitation was investigated by changing the replacement ratio and oscillated environment. Two kinds of one-degree-of-freedom (1DOF) forced oscillation model tests were conducted to determine the limitation: one using a partial mooring line model and the other using a full-length mooring line model to obtain the correct value of the top tension and the motion of the actuator mounted position. From these model test, the limitation of application of the active method in the vertical line were clarified.
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Free Research Field |
海洋工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
リアルタイムハイブリッドシミュレーションを用いて、シミュレーションと模型試験を融合させた基本的な実験システムを構成した点に学術的意義がある。同システムは係留模型試験以外にも様々な海洋システムの模型試験に流用可能なため、波及効果は大きいと考えられる。また、鉛直ライン形状を対象として、リアルタイムハイブリッドシミュレーションを用いたアクティブ法の適用限界について明らかにした点についても、成果が今後の他ライン形状への適用時に活用出来ると考えられるため、意義があると考えられる。
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