2022 Fiscal Year Final Research Report
The Role of Grit in Medical Education
Project/Area Number |
19K19368
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
|
Research Institution | Kansai Medical University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | Grit / グリット / 非認知能力 / 学修成果 / 医学教育 |
Outline of Final Research Achievements |
Medical students need to intensively study and train over a period of years. Therefore, medical students not only need high intellectual abilities but also “grit.” Grit is defined as “perseverance and passion for long-term goals.” This study quantitatively measured medical students' grit and examined the relationship between grit and long-term academic achievement. A series of studies have shown that grit promotes behaviors related to goal attainment (e.g., preparation and review, voluntary practice of medical procedures), thereby contributing to the achievement of academic outcomes (e.g., GPA, graduation examinations, OSCE performance).
|
Free Research Field |
医学教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究はGritを定量的に測定することで、医学生の学修過程におけるGritの役割を実証的に明らかにした。本研究から、(1)Gritは目標達成に関連する行動を促進し、非関連行動を抑制することで、将来的な目標達成に寄与するという影響過程が示された。また、(2)Gritは卒業試験などの長期的学修成果にも影響することが明らかになった。さらに、(3)医学的知識だけでなく、医学的技能・態度の修得(OSCE成績)にも寄与することが示された。 本研究の知見は医学生の学修支援に大きく貢献するものと考える。今後これらの研究知見を応用して、留年リスクの早期発見のための予測モデルの構築を目指したい。
|