2022 Fiscal Year Final Research Report
A Study for Cataloging Works for Video Games
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19K20637
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
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Research Institution | International Professional University of Technology in Osaka (2021-2022) Ritsumeikan University (2019-2020) |
Principal Investigator |
Fukuda Kazufumi 大阪国際工科専門職大学, 工科学部, 講師 (00723785)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | メタデータ / Linked Open Data / 情報要求 / ビデオゲーム / 作品 / デジタルアーカイブ / 目録 |
Outline of Final Research Achievements |
Games have now become a widely accepted cultural resource around the world, and many practical game education and research initiatives have been implemented. On the other hand, the holding and cataloging of games in archive institutions are limited. To address this issue, we have examined the development of data structures and data creation for the purpose of appropriate search and identification, using a specific archive as a case study. In games, identification at the title or work level is emphasized by users, and this is also the fundamental unit in web databases. We defined a logical data structure that associates these with materials and published it in a machine-readable format. We also automated the data connection with web databases and explored practical challenges and advantages by providing widely accessible online catalogs with integrated data sets to users.
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Free Research Field |
図書館情報学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
新しい種別のアーカイブ資料であるゲームは、図書や雑誌など既存の複製資料と同様の性質を有し、ジャンルやシリーズやキャラクターなどそのゲーム内容に由来する識別的要素が重視されるなど、独自の特徴も有している。その特徴に基づくデータ構造とデータセットとオンライン目録といった成果物は、アーカイブの一般利用が広がることで巨大なフィードバックループを喚起しえる。本研究はそのための端緒となるものと考えられる。 さらに、オンラインコミュニティが生成したデータセットとの接続やその活用を進め、アーカイブ機関とオンラインコミュニティの共同の可能性が示唆された。
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