2020 Fiscal Year Final Research Report
Development of dyslexia screening test for EFL students
Project/Area Number |
19K20763
|
Project/Area Number (Other) |
17H07041 (2017-2018)
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2017-2018) |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | The University of Kitakyushu |
Principal Investigator |
Yukimaru Naomi 北九州市立大学, 外国語学部, 准教授 (10593337)
|
Project Period (FY) |
2017-08-25 – 2021-03-31
|
Keywords | ディスレクシア / 英語教育 / 読み書き障害 / ユニバーサルデザインの授業 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify the problems and latent and/or apparent needs that elementary and junior high school teachers face when teaching students with English dyslexia and to develop a screening test for English dyslexia. In FY 2017 and 2019, we conducted questionnaires and interviews with English teachers in public elementary and junior high schools in Fukuoka Prefecture, referring to previous studies, and analyzed the results (the research was temporarily suspended in FY 2018). In FY2020, we continued to analyze the results in order to clarify teachers' perceptions of teaching English dyslexics and students with English dyslexia. In addition, the results obtained from the series of surveys conducted in this study were presented in a paper.
|
Free Research Field |
英語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
英語の読み書き障害を持つ学習者は通常教室に一定数存在すると考えらえれるが、それら学習者についての理解や指導実践は発展途上であり、本研究の結果は今後の英語教育に新たな示唆を与え得る。調査の結果、児童生徒の英語学習のつまずきを認識している教員は多いものの、英語の読み書き障害についての認知度は低いことが明らかになった。本研究の結果は、通常学級における現状把握だけでなく、英語の読み書き障害の診断テストや指導実践を集約したプラットフォームの開発の基礎となる。さらに、本研究により明らかとなった小・中学校教員の意識やニーズは、カリキュラム開発や教員養成・研修の際に啓発の機会を提供するものとして利用できる。
|