2019 Fiscal Year Final Research Report
Formation of "Persian" Art and its Impact on Nihonga (Japanese-style Painting), Yoga (Western-style Painting), and Crafts in Modern Japan
Project/Area Number |
19K20767
|
Project/Area Number (Other) |
18H05556 (2018)
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
0101:Philosophy, art, and related fields
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
KANDA YUI 東京大学, 東洋文化研究所, 特任研究員 (20823462)
|
Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2020-03-31
|
Keywords | イスラーム美術史 / アジア憧憬 / オリエンタリズム / ペルシア美術(ペルシャ美術、波斯美術) / ペルシア陶器(ペルシャ陶器、波斯陶器) |
Outline of Final Research Achievements |
The main purpose of this research was to examine the unique cultural context whereby objects of Islamic Art appealed to Japanese audience, with a particular emphasis on “Persian” pottery which was avidly amassed and depicted by Japanese painters from the mid 1950s to the early 1970s.
|
Free Research Field |
イスラーム美術史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、オリエンタリズム研究という文脈からも、イスラーム美術工芸品の収集史研究という文脈からも、近代日本におけるアジア憧憬研究という文脈からも研究の対象とされてこなかった近代日本におけるイスラーム美術工芸品収集の思想的背景と傾向について、明らかにした点にある。
|