2019 Fiscal Year Final Research Report
Investigating the Effectiveness of Foreign Language Education Policies in Japan
Project/Area Number |
19K20803
|
Project/Area Number (Other) |
18H05595 (2018)
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Aota Shoma 筑波大学, 人文社会系, 助教 (60824406)
|
Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2020-03-31
|
Keywords | 教科教育 / 外国語教育 / 教育政策 / 地方教育行政 / 政策過程 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of current foreign language education (FLE) policies in Japan to develop improved FLE policies to assist "Japanese people with English abilities." In cooperation with boards of education throughout Japan, we conducted a questionnaire to learn about policies used in their prefectures (or municipalities) and ask how they view the effectiveness including the central government's FLE policies's. The results show that approximately one-half of the local governments surveyed recognize the effectiveness of policies related to elementary and junior high schools, while only about one-fifth recognize the effectiveness of the achievement indicators in the Basic Plan for the Promotion of Education.
|
Free Research Field |
外国語教育政策
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は,学術的・社会的な注目に対してあまり研究されることのない外国語教育政策の「効果」を分析したことである。先行研究では,日本の中央政府の外国語教育政策が効果の省察に欠けていることを批判するものが多い。一方で,政策そのものの全国規模での効果検証には多分に追究の余地が残されている。また,そもそも外国語教育政策と言った場合,自治体の政策が議論の対象となること自体が稀であり,実態が明らかになっていない部分も多かった。それらの実態についても調査するとともに,自治体担当者がそれらの効果をどのように捉えているのかについて明らかにしたことも本研究の重要な知見である。
|