2019 Fiscal Year Final Research Report
An analysis of interactions in English lessons in a Japanese primary school
Project/Area Number |
19K20815
|
Project/Area Number (Other) |
18H05609 (2018)
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Shino Ayano 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 助手 (00822199)
|
Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2020-03-31
|
Keywords | 小学校英語教育 / 教室談話分析 / 会話分析 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigates how homeroom teachers (HRTs), assistant language teachers (ALTs), and pupils communicate with each other to achieve mutual understanding in a Japanese public primary school. The results of the study show that the HRTs, the ALT and the pupils utilize various ways, using various linguistic resources available such as English, Japanese, and onomatopoeia to construct interlocutors’ clear understanding.
|
Free Research Field |
外国語教育(特に小学校英語教育)、談話分析、会話分析
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国際化に伴い、日本の公立小学校では、2011 年から小学校高学年を対象に週一回の英語活動が必修化され、2020 年度から高学年における英語の正式教科化、中学年における英語活動の必修化が始まった。こうした背景を踏まえ、小学校における英語教育の機会が今後更に増えることから、日本の小学校英語教育における教室内のインタラクションを録音分析し、学級担任とALT のより効果的なチームティーチングの方法および教師と児童のより効果的な英語授業中の関わり方について探究することは非常に重要な課題である。
|