2019 Fiscal Year Final Research Report
Supporting Transition to Adulthood: How workers supporting youth cultivate their professional sills
Project/Area Number |
19K20930
|
Project/Area Number (Other) |
18H05733 (2018)
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
0108:Sociology and related fields
|
Research Institution | Teikyo University |
Principal Investigator |
Inoue Ema 帝京大学, 文学部, 助教 (10823156)
|
Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2020-03-31
|
Keywords | 若者支援 / 専門職 / イギリス / 青少年 / 教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The research topic has been explored through doing qualitative research for youth workers and university lecturers who are majoring in related section, and through reviewing documents in relevant area.
|
Free Research Field |
Sociology of Education
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来日本において若者支援の専門能力養成に関する研究は、生田(2014)など社会教育学の分野を中心に行われ、基礎能力の体系化が目指されてきた。しかし若者支援に必要な専門能力は学術領域上多岐にわたり、また個々の若者の抱えている問題により職員が必要とする能力は異なるため、困難も指摘されている。本研究は職場および専門職養成課程における職員の専門能力の養成を、職員個人の能力の形成と、問題解決のために活用可能な社会的ネットワークの形成という観点から調査研究を行った。
|