2019 Fiscal Year Final Research Report
'Conflict' and 'Cooperation' between Education and Child Welfare over the Juvenile Delinquents
Project/Area Number |
19K20985
|
Project/Area Number (Other) |
18H05793 (2018)
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Toyo University |
Principal Investigator |
Takada Shunsuke 東洋大学, ライフデザイン学部, 助教 (20822969)
|
Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2020-03-31
|
Keywords | 非行少年 / 児童自立支援施設 / 教育と福祉 / 教育保障 / 感化・教護事業 / 少年司法 |
Outline of Final Research Achievements |
In recent years, collaboration between education and child welfare has become an urgent issue in various fields such as the unification of kindergarten and nursery school systems, child poverty, and education for children with disabilities. The aim of this study was to examine how the relationship between education and child welfare for“reform school practice” in the transition period of “child protection”to “child welfare” was organized by reform school practitioners.
|
Free Research Field |
教育社会学 社会福祉学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
我が国において非行少年は、児童福祉や少年司法、学校教育と様々な領域によって管轄される存在である。本研究を通して得られた最大の知見は、戦前における不良少年に対する処遇の場であった感化・保護教育が、学校教育や少年司法の動向を注視しつつ、「教育的であること」という言説を繰り返しながら自らの社会的意義を模索してきたということである。明治期より終戦直前まで積み重ねられてきた感化・保護教育の理念が,現代における非行少年のケアへどのように受け継がれ、どの部分が捨象されていったのかを考察することが次なる課題になるといえる。
|