2020 Fiscal Year Final Research Report
Theoretical study of language policy as a basis for harmonious communities
Project/Area Number |
19K20986
|
Project/Area Number (Other) |
18H05794 (2018)
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund (2019) Single-year Grants (2018) |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Fukushima Seiji 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (90823724)
|
Project Period (FY) |
2018-08-24 – 2021-03-31
|
Keywords | 言語政策 / 日本語教育 / 複言語・複文化主義 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, I studied the theoretical basis of language policy based on phenomenology in order to establish Japanese language education for creating a "society of co-existing with foreigners, rather Japanese language education for "accepting foreigners". This research, based on the reading of basic literatures such as Husserl, clarified from the standpoint of epistemology how to construct a space where people with different languages and cultures can live together, and made it possible for people with different ideas and customs to create rules through communication based on a mutual understanding.
|
Free Research Field |
日本語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の最大の意義は、言語政策の理論に普遍的な基盤を与えたことである。これまで、言語政策は、ポストモダン哲学による相対主義の基盤にたち、常に自己批判を続ける理論であった。このため、実際、外国人との共生社会が実現している日本社会の言語政策にとって、問題解決ができる理論となり得なかった。 本研究のおいては、現象学を基盤に、言語・文化、価値観が異なる人間がどのように共生社会を作るのかについて、認識論的な仮説をたてることができた。これにより、言語教育の現場において、共に生きる社会におけるルールを、議論により構成するというする基盤を得ることができたと言える。
|