2023 Fiscal Year Final Research Report
Quantitative approach to aesthetic labor and social stratification
Project/Area Number |
19K21721
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 8:Sociology and related fields
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2024-03-31
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Keywords | 印象操作 / 文化資本 / 社会階層 / コミュニケーション / サーベイ実験 / 写真調査 |
Outline of Final Research Achievements |
In the past, labor was associated with physical work, but today, communication with customers, business partners, and colleagues has been becoming increasingly important. In communication, one is expected not only to write and speak, but also to dress, make up, style one's hair, and behave in a manner appropriate to the task at hand. These aspects of labor are called aesthetic labor. Although the importance of aesthetic labor has been widely recognized in sociology, its detail has not been well investigated. In particular, surveys using questionnaires have not clarified aesthetic labor, so this project studied how to examine aesthetic labor in a questionnaire survey.
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Free Research Field |
社会学方法論、社会階層論、数理社会学、科学世論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
仕事のときの身だしなみや外見が重要であることは広く知られているが、企業がそれをどのようにコントロールし、望ましい企業イメージやアイデンティティを作ってきたのかについては、十分にわかっていない。この研究では、まず第一に、企業による労働者に対する外見の統制とそれが労働者に与える影響について検討した。 第二に、そもそもどのような場合にどのような身だしなみや外見が「適切」、または「不適切」と考えられるのかを調べた。外見のコントールは TPO によって「正解」が変わってくることはよく知られているが、具体的にどのようなルールやパターンが存在するのかはわかっていない。この研究ではそのようなパターンを調べた。
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