2022 Fiscal Year Final Research Report
Challenging Development of High-School Science Curriculum Based on the Findings of an International Comparative Study of Science Lessons
Project/Area Number |
19K21753
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
Tosa Sachiko 新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (40720959)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
石井 恭子 玉川大学, 教育学部, 教授 (50467130)
笠 潤平 香川大学, 教育学部, 教授 (80452663)
後藤 顕一 東洋大学, 食環境科学部, 教授 (50549368)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2023-03-31
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Keywords | 高校理科授業の改善 / アクティブ・ラーニング / 授業参観指標の開発 / 教員研修プログラム / 教員養成プログラム / アバター・ロールプレイ / 指導方略に関する知識 |
Outline of Final Research Achievements |
We had planned an international comparative study to transform high school science (physics and chemistry) lessons in Japan into Active Learning (AL) style, but had to cancel it due to the COVID-19 pandemic. Therefore, we developed a Japanese version of the international classroom observation tool called RTOP (Reformed Observation Protocol, by Sawada et al., 2000) and used it to identify the relationship between its scores and teaching tendencies in Japanese high-school science lessons. Additionally, we developed a teacher training program using avatar role-playing to practice and improve instructional strategies with avatars as students.
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Free Research Field |
教育工学、科学教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
RTOPは国際的なAL型授業評価指標であり、これを日本の研究者も使えるにように整備した利点は大きいと考える。RTOP日本語版は、米国物理教師学会のサイトPhysPortに掲載されており、誰でもダウンロード可能である。RTOP日本語版は、理科授業のAL度を数値的に表すことを可能にした。自己評価にも使える。また、アバターロールプレイを教員研修に用いる試みは日本初であり、現職教員と教員志望学生に具体的な練習の機会を提供する方法として期待できる。
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