2023 Fiscal Year Final Research Report
Creation of an Adaptive Learning Environment based on Biological Information Analysis when Learning with Comic Books
Project/Area Number |
19K21763
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
Shirai Shizuka 大阪大学, サイバーメディアセンター, 講師 (30757430)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ORLOSKY JASON 大阪大学, サイバーメディアセンター, 特任准教授(常勤) (10815111)
長瀧 寛之 大阪電気通信大学, メディアコミュニケーションセンター, 特任准教授 (20351877)
武村 紀子 九州工業大学, 大学院情報工学研究院, 准教授 (60733110)
上田 真由美 流通科学大学, 経済学部, 教授 (30402407)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2024-03-31
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Keywords | 漫画 / ラーニングアナリティクス / 視線解析 / 学習支援システム |
Outline of Final Research Achievements |
This study has developed a subjective difficulty estimation model using eye-tracking data while reading educational comics with the aim of realizing adaptive learning support in learning with educational comics. We examined the effectiveness of 28 features, including the proposed three new features called "Variance in Gaze Convergence," "Movement between Panels," and "Movement between Tiles." As a result of the experiment, we found the effectiveness of the proposed model in estimating subjective difficulty in learning with educational comics in Virtual Reality space.
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Free Research Field |
教育工学、学習支援システム、ラーニングアナリティクス
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
マンガの教育的利用に関する歴史はまだ浅く,これまでは教育実践による有用性の評価に力が注がれていた。本研究課題では,新しい試みとして,マンガ教材学習時の視線データに基づく学習行動解析に取り組み,視線データに基づく主観的難易度推定モデルを提案することができた。また,VR空間での学習支援の観点からも新たな可能性を示すことができた。
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