2021 Fiscal Year Final Research Report
Development and usefulness study of a radar chart for understanding characteristics and information sharing in speech-language developmental disorders
Project/Area Number |
19K21801
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Kumamoto Health Science University |
Principal Investigator |
iwamura kenji 熊本保健科学大学, 保健科学部, 講師 (20626296)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
兵頭 政光 高知大学, 教育研究部医療学系臨床医学部門, 教授 (00181123)
黒岩 朝 高知大学, 医学部附属病院, 特任助教 (10813412)
野村 恵子 熊本大学, 病院, 助教 (10452880)
小薗 真知子 熊本保健科学大学, 保健科学部, 教授 (80128272)
井崎 基博 熊本保健科学大学, 保健科学部, 准教授 (60780210)
内山 千鶴子 目白大学, 保健医療学部, 教授 (70433670)
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Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2022-03-31
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Keywords | 言語発達障害 / 言語聴覚障害評価 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to examine the concept and criteria of language developmental disorders in Japan and to develop an information sharing tool that can be used to promote understanding of the characteristics and social connections. In order to clarify the concept and characteristics, 43 professionals who have been professionally involved with language disorders in children for more than 15 years were examined using the Delphi method. Based on the results, we developed an information-sharing radar chart consisting of 14 items that indicate the characteristics of language developmental disorders through discussions among the researchers. There have been few studies in the field of speech-language pathology in Japan that refer to the concept of language disorders in children, and we believe that this study will serve as a catalyst for further studies that will lead to the development of this field.
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Free Research Field |
言語発達障害
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
言語発達障害は、子どもの言語障害として一般的であるものの、専門職においても障害特性やその概念が不一致となりやすく、国際的にも研究が活発に行われている現状がある。本研究によって、これまで曖昧とされてきた言語発達障害の概念や評価・支援の在り方について基礎的資料を得ることができた。また、それら成果をもとに研究者間で協議を重ね、社会とのつながりを促進するための情報共有ツールとして、言語障害の特性などを示す14項目からなるレーダーチャートを考案した。本研究がきっかけとなり、子どもの言語障害に関する分野の発展につながるものと考える。
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