2021 Fiscal Year Final Research Report
"Nudge" Agents: A Basic Research of Agents Leading People to Well-Being
Project/Area Number |
19K22854
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 61:Human informatics and related fields
|
Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
ONO Tetsuo 北海道大学, 情報科学研究院, 教授 (40343389)
|
Project Period (FY) |
2019-06-28 – 2022-03-31
|
Keywords | ナッジエージェント / ブーストエージェント / 応援エージェント / 環境知能システム / ヒューマンエージェントインタラクション |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we consider "nudge" in behavioral economics as "mental navigation" and implement it as a "nudge" agent using the basic technology of Human-Agent Interaction (HAI), which we have been studying. Experiments using this agent system have shown that it can lead people to wellbeing (a state of life in which both mind and body are enriched).
|
Free Research Field |
ヒューマンエージェントインタラクション
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、“ナッジ”はさまざまな場面で利用されてきたが、個別の意思決定に影響を与えるヒューリスティックスやバイアスに関する研究に留まっており、それらの文脈を整理し体系化したうえで、より一般的な社会システムに導入しようという研究は行われてこなかった。本研究はポストAIの時代を見据え、“ナッジ”エージェントとのインタラクションをとおして、人々の生活の質(quality of life)を向上させる意思決定を促す挑戦的かつ探索的な研究であることを示すことができた。
|