2020 Fiscal Year Final Research Report
Development of the theory of philosophical teacher in post-war France based on Derrida's thought
Project/Area Number |
19K23028
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0101:Philosophy, art, and related fields
|
Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2021-03-31
|
Keywords | 哲学教育 / 教師 / 脱構築 / ジャック・デリダ / フランス思想史 |
Outline of Final Research Achievements |
This inquiry aimed at historically clarifying the development of the theory of teaching philosophy in post-war France from the point of view of "teacher." Precisely, we pursued what argument the French philosophers of the 1960s -1970s had around of the theme "teacher" and how it was concerned with Derrida's thought of teacher in GREPH and to the other schools of teaching philosophy. By doing it, we pointed out the background of Derrida's theory of teacher and the continuities of account in France in this epoch.
|
Free Research Field |
哲学・思想史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の意義は、これまで近代的な大学モデルの乗り越えという文脈で語られることの多かったデリダの哲学教育論を「哲学教師」という視点から考察することで、彼の教育論を1960年代にはじまる哲学教師論の系譜に位置づけ、この時期の思想家が教師と政治、権力、学校制度の関係性という主題を共有していたことを明らかにした点にある。これら一連の議論は「教育と政治」を哲学教育の視点から問題にしたものであるという点で、現代において前景化している「知と政治」の問題を問い直す手がかりになることが期待される。
|