2023 Fiscal Year Final Research Report
The Mechanism of L2 Learners' Production of Referring Expressions in Discourse: The Role of Linguistic and Non-Linguistic Contextual Information
Project/Area Number |
19K23057
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
|
Research Institution | Ritsumeikan University (2022-2023) Kyoto University of Foreign Studies (2019-2021) |
Principal Investigator |
Miyao Mari 立命館大学, 産業社会学部, 准教授 (50851002)
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2024-03-31
|
Keywords | 指示表現 / 談話情報 / 英語学習者 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigated whether intermediate-level Japanese learners of English use linguistic and/or non-linguistic (visual) contextual information to measure the salience of referents when producing referring expressions (REs) in English discourse. The forms of REs (proper names and pronouns) used in a picture narration task revealed that, like native English speakers, the learners have the ability to measure referent salience by utilizing both types of contextual information and select REs accordingly.
|
Free Research Field |
第二言語習得
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学習者の指示表現使用に関する研究では、よく作文やストーリーリテリング課題が用いられる。しかし人によって指示表現産出前の文脈が異なるため、本研究では実験形式で文脈情報をコントロールした。これによって学習者が指示表現の選択時に使用する文脈情報の種類が明確になり、談話産出メカニズムの解明に一歩近づくことができた。また、学習者は談話と文法の情報統合が困難であるとするインターフェイス仮説への反証を示すことで、理論構築にも貢献した。
|