2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of Plurilingual Materials for the Team-taught Elementary English Classroom
Project/Area Number |
19K23092
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0102:Literature, linguistics, and related fields
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Research Institution | Kyoto Notre Dame University |
Principal Investigator |
Pearce Daniel Roy 京都ノートルダム女子大学, 国際言語文化学部, 講師 (40845088)
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2022-03-31
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Keywords | 外国語指導助手(ALT) / 複言語教育 / 小学校 / 教材開発 / STEAM / 言語への目覚め活動 / ティーム・ティーチング / 分野横断的学習 |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this study was to develop a database for sharing teaching materials in order to maximise the potential language resources of assistant language teachers (ALTs) when teaching foreign languages in elementary schools. The results showed that the majority of ALTs, who have previously been portrayed as English-only resources, are in fact users of languages other than English and Japanese, and that many ALTs are willing to introduce a greater degree of multi(pluri)lingualism into elementary school foreign language teaching. Having ascertained that elementary school foreign language classrooms are in fact multilingual environments, teaching materials together were developed with the support of active teachers and ALTs. Bilingual Japanese/English lesson plans and materials for teachers were prepared and made available on an internet database.
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Free Research Field |
教育言語学、複言語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
外国語教育は英語のみに焦点を当ててきたが、外国語は英語だけではない。実際、学習指導要領解説には「世界には英語以外の言語を話す人々も多い。…世界の人々を理解するには,英語以外の言語を使う人々の日常生活も取り上げることが大切である」(文部科学省、2018)との記述がある。しかし、英語以外の言語を取り上げるのに、その教育的な意義や、言語的多様性に対する理解不足などの障壁がある。 本研究は、従来「英語のみのリソース」として使われてきた外国語指導助手が実は多言語的な存在であると証明した上、彼らの言語を授業に導入するための教材開発と公開を行ったことにより、小学校外国語教育をより豊かにする手段が提供できた。
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