• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

School Segergation and Black Activism in the Late Nineteenth-Century American South

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K23121
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0103:History, archaeology, museology, and related fields
Research InstitutionSophia University (2022-2023)
Doshisha University (2019-2021)

Principal Investigator

YAMANAKA Mishio  上智大学, 外国語学部, 助教 (70844091)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2024-03-31
Keywordsアメリカ黒人史 / アメリカ南部史 / 市民運動 / 教育 / 人種隔離 / 再建期 / ルイジアナ / 公立学校
Outline of Final Research Achievements

This project examined Black Southerners' public school desegregation movement in the postbellum United States. Although this research initially aimed to study public schools in Louisiana, North Carolina, South Carolina, and Washington D.C., the COVID-19 pandemic prohibited the researcher from conducting adequate archival research. As a result, she primarily focused on Louisiana and paid attention to the desegregation of other public institutions within the state. During the funding period, the researcher participated in international and domestic conferences and published scholarly articles and book reviews. Currently, she is writing a book manuscript in English.

Free Research Field

歴史学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究が注目する、19世紀末アメリカ合衆国南部における黒人市民による公立学校の人種隔離運動反対運動は、従来人種別の公立学校を自明としてきた教育史に再考察を迫るものである。
アメリカ合衆国では今世紀に至っても人種によって顕著な教育格差がある。人種・エスニシティ・ジェンダーなどによる教育機会の不均等は日本にとっても今後より真剣に取り組むべき課題である。本研究は当時最大の人種マイノリティであった黒人らによる隔離運動のルーツを探ることで、公教育の在り方を問い直すことに学術的、社会的意義がある。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi