2021 Fiscal Year Final Research Report
Concept-Categorization Learning for a Multicultural symbiotic society that nurtures Global human resources
Project/Area Number |
19K23292
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Nagasaki University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2022-03-31
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Keywords | グローバル人材育成 / 概念 / 探究学習 / 概念カテゴリー化学習 / 小学校社会科 / 社会科教育学 / 安全・安心 / 責任 |
Outline of Final Research Achievements |
I examined the need to learn concepts that make a difference in meaning between Japan and the West as social studies rather than language learning. By focusing on the verbalization of concepts and the propagation of culture, I clarified the significance of learning it in social studies. In addition, I proposed a social studies lesson model to acquire the selected concepts of "safety/anzen" "responsibility/sekinin" and "tolerance/kanyo" by utilizing the theory of "concept categorization learning" in making lessons.
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Free Research Field |
社会科教育学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果により,大きく2つの学術的・社会的意義を示すことができた。第1に,国際バカロレア教育などグローバル人材育成の観点から探究的思考を伴う概念学習の必要性が提唱される中,現在の社会科という枠組みの中で教科固有の特性を生かしながら,習得をめざす概念や授業方法を明らかにした点である。ここでは,社会変化や社会問題につながる「日本と海外で意味内容の捉え方が異なる概念」に着目し,概念の必要性を実感できる学習方法を検討し,3つの授業モデルを構築することができた。第2に,授業モデルの構築の際に着目した社会科授業方法理論の1つである「概念カテゴリー化学習」の新たな活用方法を提案できた点である。
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