• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

教員志望大学生対象にアーギュメントを小学校理科で指導する能力育成プログラムの開発

Research Project

Project/Area Number 19K23325
Research InstitutionOsaka University of Health and Sport Sciences

Principal Investigator

神山 真一  大阪体育大学, 教育学部, 講師 (40846531)

Project Period (FY) 2019-08-30 – 2022-03-31
Keywordsアーギュメント自己評価能力 / アーギュメント判定能力
Outline of Annual Research Achievements

令和3年度は,本研究の開発総括段階として,プログラム開発の更なる知見を得るべく,小学校の児童対象にアーギュメント構成能力を調査する研究を行い,その成果をアーギュメントを小学校理科教育に導入するための指導能力育成プログラムに生かすことを目的とした。調査と報告書の作成は令和2年度に行ったが,令和3年度は,論文化した内容の公表を目指した。
公表した論文では,児童におけるアーギュメント自己評価能力とアーギュメント構成能力には関係があるのか,また,関係があるとすればどのような関係があるのかを予備的に検討することを目的とした。調査結果から,次の4点が示唆された。(1)アーギュメント自己評価能力が高い児童は,アーギュメント構成能力が高い傾向にある,(2)アーギュメント自己評価能力が低い児童は,アーギュメント構成能力が低い傾向にある。(3)自分が記述したアーギュメントの成否を適切に判定したり,自分が記述したアーギュメントの問題点を説明したりすることができる児童は,アーギュメント構成能力が向上していた傾向にある,(4)自分が記述したアーギュメントの成否を適切に判定したり,自分が記述したアーギュメントの問題点を説明したりすることができない児童は,アーギュメント構成能力が向上していない傾向にある。
以上の研究から,アーギュメントを小学校理科教育に導入するための指導能力育成プログラムでは,アーギュメント構成能力を高める指導能力育成を観点とした講義を行う際に,アーギュメントを自己評価する能力を育成する観点も盛り込んで学習プログラムを考案する必要性が示唆された。

  • Research Products

    (3 results)

All 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Preliminary Study on the Relationship Between Children’s Ability to Self-Assess Arguments and their Argument Skills: A Case Study on “Objects and Weights” in Third-Grade Elementary School Introducing Argumentation with Claims-Evidence-Reasoning2021

    • Author(s)
      Tanaka Tatsuya、Kamiyama Shinichi、Yamamoto Tomokazu、Yamaguchi Etsuji
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Pages: 119~131

    • DOI

      10.11639/sjst.sp20005

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 複数の証拠を利用するアーギュメント構成能力育成のための小学校理科授業デザインの改善:証拠の認識的理解の深化に着目して2021

    • Author(s)
      俣野源晃・山口悦司・山本智一・神山真一・坂本美紀
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
  • [Presentation] Evaluation of a teacher education programme to construct arguments based on adequate and sufficient evidence.2021

    • Author(s)
      Yamamoto, T., & Kamiyama, S.
    • Organizer
      ESERA 2021 conference
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi