2022 Fiscal Year Final Research Report
Examination of the contents and teaching methods of facilitation abilities at the elementary school level
Project/Area Number |
19K23342
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2023-03-31
|
Keywords | 話し合い / 議論を展開する力 / 小学校 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to examine a framework in developing facilitation abilities at the elementary school level. We examined the content of instruction according to developmental stages. Practical methods were developed and verified. Finally, it was organized as a model for development throughout the six years of elementary school. It was clarified that facilitation abilities include facilitation skills, metacognition, and knowledge of processes as sub-competencies.
|
Free Research Field |
国語科教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学習におけるディスカッションの重要性が高まっているものの,国語科教育では,協同で考えを深め合うことを目的としたディスカッションの指導法についてはさらなる開発が求められる状況にある。特に,どのように議論を展開していけばよいかに焦点を当てた研究はほとんどなく,指導内容と指導方法の両面からの検討が求められる状況であった。本研究を通して発達段階に応じた指導内容と指導方法の要点を実証的方法で明らかにしたことは、話し合い指導のカリキュラムを作成する上での科学的根拠を提供する。また、指導者が実践開発の際に参考にすることで、児童の話し合う力を高めることに寄与することも期待される。
|