2021 Fiscal Year Final Research Report
Crossmodal correspondences involving tastes
Project/Area Number |
19K23384
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0110:Psychology and related fields
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Research Institution | Miyagi University |
Principal Investigator |
Motoki Kosuke 宮城大学, 食産業学群, 助教 (90850438)
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Project Period (FY) |
2019-08-30 – 2022-03-31
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Keywords | 感覚間協応 / 感覚間相互作用 / 味覚 / 消費者行動 / 消費者心理学 / 音象徴 |
Outline of Final Research Achievements |
Using psychological experiments and neurophysiological techniques, crossmodal correspondences involving tastes have been investigated. Crossmodal correspondences have been defined as tendency for a feature attribute, dimension, or stimulus in on sensory modality, either physically present or merely imagined, to be matched (or associated) with a feature attribute, dimension, or stimulus in another modality (Spence & Sathian, 2020 p. 239). The present research revealed crossmodal correspondences between audiovisual features and basic tastes. Specifically, our findings demonstrated shape-taste correspondences as well as speech sounds-taste correspondences. For example, participants tend to associate (1) round shapes, voiceless consonants, and fricative consonants with sweet tastes and (2) angular shapes, voiced consonants, and stop consonants with bitter tastes.
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Free Research Field |
消費者心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
味覚は五感の一大要素であり、人間の生活に彩りを与える。人は実際に食品を味わうだけでなく、食べ物を見て味の印象を評価する。そのため、味覚の研究は、実際に味わうだけでなく、味の印象評価としても多くの研究がなされている。味の印象評価は、視覚・聴覚等の他の感覚要素を手がかりとしてなされる場合がある。例えば、消費者は食品を購買する際に、ロゴの形(視覚)や商品名(聴覚)から、どのような味がしそうかを評価する。味の印象が関わる感覚間協応を解明することは、人のこころの理解を深めるだけでなく、商学・食品科学・デザイン学といった幅広い応用分野に重要な知見を提供できると考えられる。
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