• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Research-status Report

Dialogue among East and West Asia for Reconstruction Pedagogy through Lesson Study

Research Project

Project/Area Number 19KK0058
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

サルカルアラニ モハメドレザ  名古屋大学, アジア共創教育研究機構(教育), 教授 (30535696)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂本 將暢  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (20536487)
久野 弘幸  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (30325302)
坂本 篤史  福島大学, 人間発達文化学類, 准教授 (30632137)
柴田 好章  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (70293272)
Project Period (FY) 2019-10-07 – 2025-03-31
Keywordsレッスンスタディ / 教育実践学 / 東アジアと西アジア / 比較授業分析 / グローバルな知見の創出 / ローカルな知見の交流 / 日本型授業研究 / ペダゴジーの再構築
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、日本型授業研究「レッスンスタディ(Lesson Study)」を導入した東アジアと西アジアの対話(ローカルな知見の交流)を通して現代社会における授業実践の質向上の様相とその機能を解明し、国境を超えた「教育実践学」(グローバルな知見の創出)を構築することである。そのために、本研究の研究課題2「レッスン・スタディの方針についての暗黙的に構成された信念の解明」として、2020年度においては、東アジア地域として中国と韓国を、西アジア地域としてイランを対象にしたフィールドワーク・調査組織・プロジェクトチームを発足させ、学校現場の教員や研究協力者とのオンライン・リサーチ会議などを開催した。特に、「テキスト」としての授業記録が海外の教師たちや教育学者に新たな気づきをもたらしたことを解明した。
具体的には、韓国の小学校の算数の授業記録を分析対象として、その記録が含み込む韓国の社会的背景が埋め込まれている授業記録をテキスト解釈(教材・内容・評価・教師観など)によって検討すると日本からもたらされた授業記録へのコメントを結びつけ、比較授業分析における新しい研究方法論を創出することの可能性を見出すとともに、異なる文化の「レンズ」から見ることを軸にした日本型授業研究の学術的意義も明らかにした。
本研究の主題である「東アジアと西アジアの対話」という目的を達成するために、イランと韓国の教育者の目(レンズ)から算数授業実践の記録やその分析記録などを再検討した。この分析結果を先に述べた日本と韓国との比較分析の結果と再確認した上で、彼らのレンズから他の国の授業の特徴や文化構造を比較分析することによって、日本の授業の文化的なコード、すなわち日本における“The DNA of Teaching”を再検討した。この一連の過程によって、授業における「教える」と「学ぶ」の本質を比較的に再評価することができた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウイルス対策の影響により、予定していた海外(特に、中国、韓国、イランなど)のフィールドワーク・調査などや海外・国内研究打ち合わせ会、授業研究過程の実施などが中止や延期となった。

Strategy for Future Research Activity

これまでに東アジア地域と西アジア地域の両方において、すでに学校での授業実施の観察(オンラインで実施)ならびに記録と授業逐語記録の作成を実施した。今後は、授業記録にもとづいて比較授業分析の共同研究会、およびその成果を踏まえた比較分析セミナーなどを行う予定である。こうしたフィールド調査、検討・分析会の成果を基に、授業実践の基礎理論を構築し、授業の文化的基底とその質向上の様相ならびにその機能を解明する。さらに、環アジアとアジア地域以外の諸国との知見の交流により、新たな研究方法論(特に、国際比較授業分析)を応用しながら国境を超えた「教育実践学」を構築する。

Causes of Carryover

次年度の予算は、使用していない。

  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 5 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Looking at the Youth(記事), Iran Newspaper, 2021年1月21日, Tehran, Iran. ペルシャ語.2021

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.
    • Journal Title

      Iran Newspaper

      Volume: 26 Pages: +4

    • Open Access
  • [Journal Article] Comparison as a Lens: Interpretation of the Cultural Script of a Korean Mathematics Lesson through the Perspective of International Lesson study2020

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.; Shibata; Y.; Cheon H.; Sakamoto, M. and Kuno, H.
    • Journal Title

      International Journal of Educational Practice and Theory

      Volume: 42(2) Pages: 57-78

    • DOI

      10.7459/ept/42.2.05

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Curriculum, Instruction and Assessment in Japan: Beyond Lesson Study (Review Article)2020

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook (Japanese Educational Research Association)

      Volume: 14 Pages: 93-95

  • [Journal Article] Listening Pedagogy: Looking for 'Reform' with 'Improvement' in Education (Second International Conference on Comparative Education, Iranian Comparative Education Association, Keynote Speech Report)2020

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.
    • Journal Title

      Roshd Amuzesh Olume Ejtemaei-Journal of Social Science-(ペルシャ語)

      Volume: 22(3) Pages: 15-21

    • Open Access
  • [Journal Article] 日本の学校における教師の学びの場の意義と課題-国際比較授業分析の立場から-2020

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ
    • Journal Title

      考える子ども

      Volume: 399 Pages: 2-7

  • [Journal Article] Coronavirus as Opportunities for Changing Schools(記事)2020

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.
    • Journal Title

      Hamshari Newspaper, 2020年8月2日, Tehran, Iran. ペルシャ語.

      Volume: 29 Pages: 1 & 12

    • Open Access
  • [Journal Article] Coronavirus and the Challenge Facing Schools(記事)2020

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.
    • Journal Title

      Hamshari Newspaper, 2020年9月5日, Tehran, Iran. ペルシャ語.

      Volume: 29 Pages: 1 & 17

    • Open Access
  • [Journal Article] Desire for Learning 2(記事)2020

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.
    • Journal Title

      Hamsharionline, 電子Newspaper, 2020年11月8日,Tehran, Iran. ペルシャ語.

      Volume: 16 Pages: -

    • Open Access
  • [Presentation] First Pedagogy Second Technology, National Conference on Teaching in the Age of the Coronavirus Pandemic2021

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.
    • Organizer
      Ministry of Education of Iran, Shiraz Prefecture Board of Education(Keynote Speaker). ペルシャ語.
    • Invited
  • [Presentation] Reorienting Equity of Education through Transcript-Based Lesson Analysis(Discussant)2020

    • Author(s)
      Shibata, Y.; Sarkar Arani, M. R. et al.
    • Organizer
      WALS2020 International Conference (Online)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cross-cultural Analysis of Lessons that Drive Customized Teaching for Personalized Learning2020

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R.
    • Organizer
      WALS2020 International Conference (Online)-(Symposium: Sato M. et al.)-
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業逐語記録にもとづく比較授業分析2020

    • Author(s)
      柴田好章・サルカール アラニ モハメッド レザほか
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会』宮崎大学(オンライン開催)(Workshop)
  • [Book] Desire for Learning 2(Forecasting Interviews). ペルシャ語.2021

    • Author(s)
      Sarkar Arani, M. R. & Asadollah Moradi
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      Offset, Tehran, Iran (Revised Edition)
    • ISBN
      978-600-96601-9-3

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi