2023 Fiscal Year Final Research Report
Utilization of 3D Scanned Big Data of Large-Scale Cultural Heritage Sites Based on Noise-Robust Transparent Visualization
Project/Area Number |
19KK0256
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Research Category |
Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 60:Information science, computer engineering, and related fields
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
TANAKA Satoshi 立命館大学, 情報理工学部, 教授 (60251980)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
長谷川 恭子 立命館大学, 総合科学技術研究機構, 准教授 (00388109)
李 亮 立命館大学, 情報理工学部, 教授 (00609836)
SONG Yuting 立命館大学, 情報理工学部, 助教 (50849388)
北原 大地 大阪大学, 大学院工学研究科, 特任研究員(常勤) (20802094)
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Project Period (FY) |
2019-10-07 – 2024-03-31
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Keywords | 3次元計測ビッグデータ / 有形文化財 / デジタルアーカイブ / マルチモーダルデータ / 超高精細可視化 / バーチャルリアリティー / ボロブドゥール寺院 / アジア文化遺跡 |
Outline of Final Research Achievements |
We conducted 3D scanning of the Borobudur Temple, a UNESCO World Heritage Site in Indonesia, focusing on the relief panels of the walls. For the underground foundation sections, we extrapolated UNESCO's borehole survey data and mathematically constructed a 3D model. For the ground-floor relief panels hidden behind the stone wall, we reconstructed 3D models based on photographs taken during the Dutch colonial era. All of these datasets have been integrated into a unified 3D point cloud. Using the unified 3D point cloud data mentioned above, we developed ultra-high-resolution transparent visualization content, providing an overview of the entire Borobudur Temple. Additionally, we built a VR system enabling virtual movement and observation within a virtual space. Furthermore, we established a database system allowing the point cloud data and visualization images to be referenced together.
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Free Research Field |
情報科学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、外国の研究機関としては初めて行った、インドネシアのユネスコ世界遺産「ボロブドゥール寺院」の3次元計測に基づくデジタルアーカイブプロジェクトである。本研究により、ボロブドゥール寺院のほぼ全域のデジタルアーカイブが実現した。合わせて、可視化・VRを始めとする最先端のICTを活用した、デジタルアーカイブされたデータの利活用も実現した。また、大規模かつ複雑な文化遺跡のデジタルアーカイブを、部分毎に最適な異なる方法で行った上で、得られたマルチモーダルデータを統合して、ひとつの3次元モデルとして統合し、利活用するという道筋を示したプロトタイプ研究としての意義も大きい。
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