• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Annual Research Report

アジア流通革命の基本構造-消費者行動調査をベースとした理論的・実証的研究

Research Project

Project/Area Number 20243026
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

丸山 雅祥  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (60135928)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 成生 達彦  京都大学, 経営管理研究部, 教授 (80148296)
黄 りん  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (40225363)
松井 建二  神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (20345474)
鄭 潤チョル  慶應義塾大学, 商学部, 准教授 (10439218)
Keywords東アジア / 東南アジア / 流通革命 / 小売市場 / 卸売市場 / 消費者行動 / スーパー / 流通政策
Research Abstract

【消費者のアンケート調査の実施と実証分析】
5月にベトナム(ホーチミン)、6月に中国(広州)、11月に中国(大連)の各地域において消費者へのアンケート調査を実施した。調査データをもとに、(1)消費者の店舗選択の決定要因と、(2)消費者の小売業態に対する評価等について、因子分析、主成分分析、プロビット分析による実証分析を行った。
【セミナー、研究者および海外研究協力者との意見交換】
研究成果について、研究への助言やアドバイスを受けるため、研究者との間で密接な意見交換、ならびに海外研究協力者とのミーティングを行った。
(1)Vietnam Petroleum lnstitute、Research Center for Petroleum Economics & Management (2010年10月)において,The Nature of Supermarket Revolution in East Asia: With a Central Focus on the Empirical Analysis of Consumers' Shopping Behaviorというタイトルで研究報告を行うとともに、ベトナム経済の現状とベトナムの流通変革に関する意見交換を行った。
(2)大連理工大学(2011年11月)において,中国東北エリアの消費者行動についての意見交換ならびに、大連市内における消費者行動に関するアンケート調査の実施のための打ち合わせを行った。
(3)神戸大学(2012年2月)において、Asian Distribution Seminarを開催し、"A Comparative Study on Consumers'Retail Outlet Choice in Hanoi and Ho Chi Minh City" および"Food Shopping Behavior of Chinese Consumer: The Case of Dalian"というタイトルの研究報告と意見交換を行った。
【本研究の成果の対外への発信】
成果の一部を査読付き国際誌に公刊して広く研究成果を公開した(平成23年度の研究成果を参照)。

  • Research Products

    (14 results)

All 2012 2011 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Concentration of Marketing Channels and Brand-level Retailer Margins : Evidence from Japan2012

    • Author(s)
      Kenji Matsui
    • Journal Title

      Applied Economics

      Volume: Vol.44 Pages: 1591-1601

  • [Journal Article] Franchise Fees and Royalties : Theory and Empirical Results2012

    • Author(s)
      Masayoshi Maruyama, Yu Yamashita
    • Journal Title

      Review of Industrial Organization

      Volume: Vol.40,No.3 Pages: 167-189

    • DOI

      10.1007/s11151-011-9323-7

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Modem Retailers in a Transition Economy : The Case of Vietnam2012

    • Author(s)
      Masayoshi Maruyama, Le Viet Trung
    • Journal Title

      Journal of Macromarketing

      Volume: Vol.32, No.1 Pages: 16-36

    • DOI

      10.1177/0276146711421932

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランチャイズ方式による海外進出-実証研究の展望-2012

    • Author(s)
      丸山雅祥・山下悠
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 第205巻,第2号 Pages: 1-12

  • [Journal Article] Resale Price Maintenance for Supply Chains Distributing Products with Demand Uncertainty2011

    • Author(s)
      Kenji Matsui
    • Journal Title

      International Journal of Production Economics

      Volume: Vol.134 Pages: 375-387

  • [Journal Article] Dynamic Adjustment Process of Retail Store Density in Cointegrated Panels : Evidence from Japan2011

    • Author(s)
      Kenji Matsui
    • Journal Title

      Applied Economics

      Volume: Vol.43 Pages: 197-205

  • [Journal Article] Direct Sale or Indirect Sale? Effects of Shareholding2011

    • Author(s)
      Makoto Okamura, Tatsuhiko Nariu, Takeshi Ikeda
    • Journal Title

      Manchester School

      Volume: Vol.79, No.3 Pages: 542-549

    • DOI

      10.1111/j.1467-9957.2010.02172.x

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 競争的流通市場は効率的か?2011

    • Author(s)
      成生達彦・David Flath
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 第13巻,第3号 Pages: 39-47

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Intrafirm Trade, Arm's-length Transfer Pricing Rule, and Coordination Failure2011

    • Author(s)
      Kenji Matsui
    • Journal Title

      European Journal of Operational Research

      Volume: Vol.212,No.3 Pages: 570-582

    • DOI

      10.1016/j.ejor.2011.01.012

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Accounting Year-end Dispersion and Seasonality in the Japanese Corporate Bond Market2011

    • Author(s)
      Kenji Matsui
    • Journal Title

      Applied Economics

      Volume: Vol.43,No.26 Pages: 3733-3744

    • DOI

      10.1080/00036841003705311

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Strategic Transfer Pricing and Social Welfare under Product Differentiation2011

    • Author(s)
      Kenji Matsui
    • Journal Title

      European Accounting Review

      Volume: Vol.20, No.3 Pages: 521-550

    • DOI

      10.1080/09638180.2010.496256

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 我が国における小売業種別のフォード効果の計測2011

    • Author(s)
      松井建二
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 第204巻,第6号 Pages: 61-74

  • [Presentation] Strategic Upfront Marketing Channel Integration as an Entry Barrier2012

    • Author(s)
      Kenji Matsui
    • Organizer
      American Marketing Association Winter Educators' Conference 2012
    • Place of Presentation
      St.Petersburg, USA
    • Year and Date
      2012-02-17
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.b.kobe-u.ac.jp/en/staff/maruyama.html

URL: 

Published: 2013-06-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi