• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

A positive research on school learning systems to support the continuing professional development of teacher

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20300275
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

NOJIMA Eiichiro  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20000086)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ASADA Tadashi  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (00184143)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) IKUTA Takashi  新潟大学 (20018823)
SAWABE Jun  新潟大学, 教育・学生支援機構, 特任助教 (30613583)
Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywords教師教育 / 校内研修 / 職能発達 / 学校システム
Research Abstract

A key-concept of the school improvement is the Continuing Professional Development of teacher. In the study, we referred two practical models which were designed to accomplish our educational objectives and to certificate their validity. One is a case study on sustainable complex PDCA systems which was held in Hojo elementary school in TATEYAMA city. Another one is case study of sustainable school improvement through the internship between Meiho elementary school in TOKOROZAWA city and WASEDA University.

  • Research Products

    (11 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (3 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 学生・教師を対象とした異なる学級における授業雰囲気の検討-授業雰囲気尺度の作成と授業雰囲気の第三者評定の試み-2010

    • Author(s)
      岸俊行・澤邉潤・大久保智生・野嶋栄一郎
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 34(1) Pages: 45-54

  • [Journal Article] 教師の活動記録に対する管理職教員の評価に関する-検討-活動記録に対する校長・教頭の評価コメントの内容分析から-2010

    • Author(s)
      澤邉潤・野嶋栄一郎
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 34(suppl.) Pages: 173-176

  • [Journal Article] 教職志望学生を対象とした異なる学級における授業雰囲気の検討-教職志望学生はどのように授業の雰囲気を認知しているのか-2010

    • Author(s)
      大久保智生・澤邉潤・岸俊行・有馬道久・野嶋栄一郎
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 第21号 Pages: 117-124

  • [Presentation] A Research on Mentor's competencies from the viewpoint of Mentoring relationship in Japan induction program2011

    • Author(s)
      Kokoro Imamura, Tadashi Asada
    • Organizer
      British Educational Research Association Main Conference, Mentoring and Coaching SIG Individual papers
    • Year and Date
      20110000
  • [Presentation] 学校現場を支援する学生ボランティアの実践力を伸ばすアクション・リサーチ2011

    • Author(s)
      今村こころ, 浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会講演論文集
    • Year and Date
      20110000
  • [Presentation] 個人の経験と学校資源を取り込んだ若手教師の成長過程に関する事例研究-教師の活動記録としての「週案」に焦点化して-2011

    • Author(s)
      澤邉潤・野嶋栄一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Year and Date
      20110000
  • [Presentation] 児童への教育活動と教師の成長機能を併せ持つ循環型学校システムの提案-千葉県館山市立北条小学校をモデルとして-2010

    • Author(s)
      澤邉潤・野嶋栄一郎
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会講演論文集
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 教室授業場面における「話し合い」の構造分析-「強化授業内の話し合い」と「教科授業外の話し合い」2つの話し合いに焦点化して-2010

    • Author(s)
      道津未来・亀石由貴・澤邉潤・野嶋栄一郎
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会講演論文集
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 小学校における部分的メンタリングに関する事例分析2010

    • Author(s)
      今村こころ・浅田匡
    • Organizer
      日本教育工学会第26回全国大会講演論文集
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 学校管理職の評価コメントが教師の教育活動に与える影響2009

    • Author(s)
      澤邉潤・野嶋栄一郎
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Year and Date
      20090000
  • [Presentation] 算数授業場面における教師の指名傾向とその特徴2009

    • Author(s)
      澤邉潤・亀石由貴・野嶋栄一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Year and Date
      20090000

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi