• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Japanese EFL learners' acquisition of grammatical competence and effects of second language instruction on the development of L2 grammar

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20320083
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTohoku Gakuin University

Principal Investigator

MURANOI Hitoshi  東北学院大学, 文学部, 教授 (20275598)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SHIRAHATA Tomohiko  静岡大学, 文学部, 教授 (50206299)
WAKABAYASHI Shigenori  中央大学, 文学部, 教授 (80291962)
Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywords応用言語学 / 英語教育学 / 第二言語習得 / 文法習得 / 言語テスト / 指導効果
Research Abstract

In this project we examined Japanese EFL learners' development in interlanguage grammar by conducting three separate experiments. The first study investigated the difficulty order of 36 grammatical items with oral and written discourse completion tests. Results showed that grammatical items requiring complex sentence processing were difficult for Japanese EFL learners. In the second study, effects of three different pedagogical interventions were compared using a pretest-post-test design. It turned out that explicit form-focused instruction was relatively effective for the acquisition of complex grammatical items. In the third study, the processes of grammatical development of Japanese junior high school students were extensively examined.

  • Research Products

    (11 results)

All 2012 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 新学習指導要領における文法指導-文法指導に関する5つの誤解-2011

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 60巻7号 Pages: 10-12

  • [Journal Article] アウトプットと第二言語習得2011

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      東北学院大学論集英語英文学

      Volume: 第95号 Pages: 51-64

  • [Journal Article] インプットとアウトプットをつなぐ教室中心の授業-教室SLA研究からの示唆2009

    • Author(s)
      村野井仁
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 57巻12号 Pages: 31-33

  • [Journal Article] 小学生の英語能力調査2009

    • Author(s)
      白畑知彦
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Pages: 173-180

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生成文法理論の外国語教育へ応用を考える2008

    • Author(s)
      白畑知彦
    • Journal Title

      言語

      Volume: 第37巻 Pages: 60-65

  • [Presentation] コミュニケーションを支える文法力・語彙力の育て方-Focus on formによる教授法-2011

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      第32回純心英語教育公開講座
    • Place of Presentation
      長崎市出島会館
    • Year and Date
      2011-11-26
  • [Presentation] インプットからアウトプットにつながる英語授業の有効性-第二言語習得の認知プロセスの観点から-2009

    • Author(s)
      村野井仁
    • Organizer
      全国英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      鳥取大学
    • Year and Date
      2009-08-09
  • [Book] 統合的英語科教育法2012

    • Author(s)
      村野井仁・渡部良典・尾関直子・冨田祐一
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      成美堂
  • [Book] ことばの習得2012

    • Author(s)
      鈴木孝明・白畑知彦
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      くろしお出版
  • [Book] 詳説第二言語習得研究-理論から研究法まで2010

    • Author(s)
      白畑知彦・若林茂則・村野井仁
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      研究社
  • [Book] 英語教育用語辞典改訂版2009

    • Author(s)
      白畑知彦・冨田祐一・村野井仁・若林茂則
    • Total Pages
      377
    • Publisher
      大修館書店

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi