• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Annual Research Report

技術英語用カリキュラム構成の国際化:グループ学習用eラーニングツールの利用

Research Project

Project/Area Number 20500837
Research InstitutionThe University of Aizu

Principal Investigator

JOHN Brine  The University of Aizu, コンピュータ理工学部, 准教授 (60247624)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 齋藤 寛  会津大学, コンピュータ理工学部, 准教授 (50361671)
Keywordsデジタル・ライブラリ / e-ラーニング / 学習管理システム / 活動理論 / ブロジェクト・ベース
Research Abstract

この研究の第一段階では、 FLAX(Flexible Language Acquisition)と呼ばれる言語ツールが学習管理システムMoodle内で実行された。
FLAXは、デジタルライブラリーやインターネットから動的内容を組み入れるために、個人的、共同的な新しい言語ツールとして構成されている。 FLAXはコンピュータ理工学を学ぶ1,2年生を手助けしたり、英語のテキストの分析のために使われている。コンピュータ理工学に関する二つのテキストの資料がMoodle内のFLAX上で使用する為に作成された。
これは二つのシステムを同時に使用する際に起こる技術的、教育学的問題を明確にする為に行われた。
更に、コンピュータサイエンスコース、ロジックサーキットデザインが、言語学習システムMoodleを使用して作成された。ベトナムのHanoi University of Languages and International Studies、 FPT University in Hanoi、そしてニュージーランドのUniversity of Waikato、 Hamiltonのコンピュータ理工学部デジタルライブラリーラボとの会議やトレーニングが行われた。
研究一年目に行ったことは二年目へ継続する為の基礎となった。

  • Research Products

    (1 results)

All 2008

All Journal Article (1 results)

  • [Journal Article] EFL in a Japanese IT University : Adjusting for Cultural Learning Practices with Open-source Tools and an LMS.2008

    • Author(s)
      Brine, J., & Wilson, I.
    • Journal Title

      In Open Source in Education and Language Learning Online, Birna Arnbjornsdottir and Matthew Whelpton (Eds. ) Reykjavik : Haskolautgafan/Stofnun Vigdisar Finnbogadottur. 1

      Pages: 197-217

URL: 

Published: 2010-06-11   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi