• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Annual Research Report

サービス・サイエンスに基づく教育活動の質測定モデル

Research Project

Project/Area Number 20510129
Research InstitutionThe University of Electro-Communications

Principal Investigator

椿 美智子  電気通信大学, 情報理工学(系)研究科, 教授 (20221418)

Project Period (FY) 2008-04-08 – 2013-03-31
Keywordsサービス・サイエンス / 異質性の分析 / 学生タイプ別教育効果分析 / 教育学習行動パターン分析 / 学習コミュニケーション / 生涯キャリアモデル / 社会人基礎力 / 自己調整型学習課題解決力向上
Research Abstract

本年度及び研究機関全体を通じて,サービス・サイエンスに基づく教育活動の質測定モデルに関して,様々な角度からの研究を行い,以下のような成果を上げた。
1.研究成果「タイプ別教育・学習効果分析システムの提案」が日本教育情報学会誌Vol.28に掲載された。研究期間を通じて,学生の学習の異質性(個人差)を考慮して教育・学習効果を分析する方法を提案,検証し,分析システムを開発することまで研究が進んだ。
2.自己調整型学習課題解決力の向上に関する研究において,その成果“Analysis for the Design of Effective Learning Activities Using Learning-Type PDCA and CAPD Cycles on the Basis of Characteristics of Individual Students”が国際学会誌International Journal of Knowledge and LearningのVol.8に掲載された。
3.研究成果「理工系大学生の社会人基礎力向上のための要素間の関係についての研究」が行動計量学会誌Vol.39に掲載された.さらに,コンピテンシーに関して,どの業種でどのような能力が特に必要とされているかを分析により示すことができた。
4.1対多のコミュニケーションが必要な教育における学習の異質性の分析に関する研究成果“A Study on the Student Type Classification for Quality Improvement of Education and Educational Interactive Communication”を,国際学会European Conference on Educational Research (ECER) 2012にて発表した。

Current Status of Research Progress
Reason

24年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

24年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (11 results)

All 2013 2012

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] T法(1)を用いた教育効果測定モデルの研究2012

    • Author(s)
      椿美智子
    • Journal Title

      品質工学会誌

      Volume: 20 Pages: 56-64

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理工系大学生の社会人基礎力向上のための要素間の関係についての研究2012

    • Author(s)
      椿美智子
    • Journal Title

      行動計量学

      Volume: 39 Pages: 11-32

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis for the Design of Effective Learning Activities Using Learning-Type PDCA and CAPD Cycles on the Basis of Characteristics of Individual Students.2012

    • Author(s)
      M.Tsubaki
    • Journal Title

      International Journal of Knowledge and Learning

      Volume: 8 Pages: 150-165

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] タイプ別教育・学習効果分析システムの提案2012

    • Author(s)
      椿美智子
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: 28 Pages: 23-34

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 21世紀における社会構造の変化に伴う各工学系学科における女性工学系技術者・研究者の就職先業種・職種の詳細分析2012

    • Author(s)
      椿美智子
    • Organizer
      研究・技術計画学会第27回年次学術大会
    • Place of Presentation
      東京、一橋大学
    • Year and Date
      20121027-20121028
  • [Presentation] 消費者の消費価値観に対する異質性と情報コミュニケーションにおける可視化とチャンス発見の研究2012

    • Author(s)
      鈴木崇文
    • Organizer
      研究・技術計画学会第27回年次学術大会
    • Place of Presentation
      東京、一橋大学
    • Year and Date
      20121027-20121028
  • [Presentation] 顧客タイプ別サービス効果分析システムの提案2012

    • Author(s)
      徳富雄典
    • Organizer
      研究・技術計画学会第27回年次学術大会
    • Place of Presentation
      東京、一橋大学
    • Year and Date
      20121027-20121028
  • [Presentation] Proposal of the Analytical System for Analyzing the Educational Effectiveness of the Improvement of Learning by Student Type2012

    • Author(s)
      M.Tsubaki
    • Organizer
      European Conference on Educational Research 2012
    • Place of Presentation
      Spain, Cadiz
    • Year and Date
      20120918-20120921
  • [Presentation] A Study on the Student Type Classification for Quality Improvement of Education and Educational Interactive Communication2012

    • Author(s)
      M.Tsubaki
    • Organizer
      European Conference on Educational Research 2012
    • Place of Presentation
      Spain, Cadiz
    • Year and Date
      20120918-20120921
  • [Book] ユニーク&エキサイティング サイエンス2013

    • Author(s)
      梶谷誠
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      近代科学社
  • [Book] 問題解決学としての統計学-すべての人に統計リテラシーを-2012

    • Author(s)
      渡辺美智子
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      日科技連出版社

URL: 

Published: 2014-07-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi