• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Final Research Report

Use of corpus for detecting frequent collocations in academic papers-;Investigation of the Differences between Chinese Collocation and Japanese ollocation

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20520479
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionBunka Gakuen University

Principal Investigator

MIKUNI Junko  文化学園大学, 服装学部, 教授 (00301705)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KOMORI Kazuko  明治大学, 国際日本学部, 講師 (60463890)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KONDOH Atsuko  東京大学, 総合文化研究科, 教授 (90205550)
Research Collaborator XU Yiping  北京外国語大学, 北京日本学研究中心センター, センター長
LIN Shuzhang  元智大学, 応用外国語学科, 助理教授
Project Period (FY) 2008 – 2012
Keywords漢語動詞 / 和語動詞 / 同形同義語 / 共起語 / 転移 / コーパス
Research Abstract

The purpose of this study is to examine how accurately the Chinese native speakers learning Japanese have acquired the collocation patterns of (1) S-word (Kango), one type of Japanese-Chinese lexical homograph, which shares the same meaning with Chinese language, and (2) Japanese-origin word (Wago), which shares one kanji character with S-word. The results of our analysis show that (1) both Kango and Wago ,which co-occur with the same word with Chinese language, have been acquired accurately not only by the participants with advanced-level of Japanese proficiency but also by the intermediate-level participants.

  • Research Products

    (13 results)

All 2012 2011 2010 2009

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (5 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 中国語を第一言語とする日本語学習者の漢語連語と和語連語の習得-中国語と同じ共起語を用いる場合と用いない場合の比較2012

    • Author(s)
      小森和子・三國純子・徐一平・近藤安月子
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会

      Volume: 20 Pages: 49-61

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国語と日本語の二言語併用者による同形類義語の認知処理過程2010

    • Author(s)
      小森和子・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      レキシコンフォーラム

      Volume: 5 Pages: 1-36

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 論文コーパス分析により抽出された漢字語彙に基づく教材開発の試み2009

    • Author(s)
      三國純子・小森和子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 13 Pages: 156-163

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 第二言語の未知語の意味推測における文脈の効果-語彙的複合動詞を対象に-2009

    • Author(s)
      谷内美智子・小森和子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 査読有 Pages: 113-122

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 同形同義語の連語形式の習得に中国語の知識が及ぼす影響2012

    • Author(s)
      三國純子・小森和子
    • Organizer
      2012年度世界日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-19
  • [Presentation] 中国語を母語とする日本語学習者の語彙知識の転移について-対応のある漢語と和語を中心に-2011

    • Author(s)
      三國純子・小森和子
    • Organizer
      2011年度世界日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      天津外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-21
  • [Presentation] 最新のSLA研究と教育実践の方向性2010

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      第二言語習得研究会2010年度全国大会パネル
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      2010-12-18
  • [Presentation] 漢字の心理学2010

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      言語科学会2010年度ワークショップ
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2010-09-13
  • [Presentation] 新しい日本語能力試験が目指すもの-試験問題の検証と尺度得点表示SEMによる構成概念妥当性検証の試み-2009

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      日本語教育学会2009年度秋季大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2009-10-10
  • [Book] 10表記・語彙,日本語教育研究事典2012

    • Author(s)
      三國純子・小森和子,近藤安月子・小森和子
    • Total Pages
      209-230
    • Publisher
      研究社
  • [Book] 4学習者心理,日本語教育研究事典2012

    • Author(s)
      小森和子・玉岡賀津雄,近藤安月子・小森和子
    • Total Pages
      81-94
    • Publisher
      研究社
  • [Book] 中国語を第一言語とする日本語学習者の同形語の認知処理2010

    • Author(s)
      小森和子
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      風間書房
  • [Book] 「二言語併用者の単語認知処理モデルの構築-第二言語としての日本語の同形語の処理過程を通して-」,東京大学外国語教育学研究会(編)『外国語教育学研究のフロンティア-四技能から異文化理解まで-』2009

    • Author(s)
      小森和子
    • Total Pages
      25-37
    • Publisher
      成美堂

URL: 

Published: 2014-08-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi