• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Self-evaluation Report

Practical Language (English) Teacher Education Curriculum Development Based on LSP

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20520515
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSaitama Medical University

Principal Investigator

SASAJIMA Shigeru  Saitama Medical University, 医学部, 准教授 (80301464)

Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywords師 / 外国語教教育 / LSP / 言語教師認知
Research Abstract

本研究は、「ELPと教員研修との関係性」、「外国語教育研修における多言語多文化の背景」、「実践的外国語教員研修カリキュラムの実効性との日本への応用」、「日本における実践的外国語教員研修カリキュラム開発」という4段階の調査研究をもとに、LSP教員研修システムの信頼性と妥当性を検証し、ヨーロッパで進められているELP(European Language Portfolio)及びCLIL(Content and Language Integrated Learning)と教員研修の実態を背景として、日本における実践的な外国語(英語)教員研修の枠組を構築することを目的として実施している。

  • Research Products

    (15 results)

All 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (6 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 言語教師認知の研究-英語を教えることのむずかしさ2010

    • Author(s)
      笹島茂
    • Journal Title

      28巻

      Pages: 63-71

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語教師認知の研究-英語を教えることのむずかしさ2010

    • Author(s)
      笹島茂
    • Journal Title

      大塚フォーラム 28巻

      Pages: 63-71

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィンランドの外国語教師の専門性2009

    • Author(s)
      笹島茂
    • Journal Title

      大塚フォーラム 27巻

      Pages: 69-77

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Review of the 43rd Annual International IATEFL Conference and Exhibition in Cardiff2009

    • Author(s)
      笹島茂
    • Journal Title

      Wales,Asian Englishes 12巻

      Pages: 144-147

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語教師としての自分を見つめる:言語教師認知研究の視点2009

    • Author(s)
      笹島茂
    • Journal Title

      英語教育(大修館書店) 3月号

      Pages: 4-5

  • [Journal Article] CLILとLSP2008

    • Author(s)
      笹島茂
    • Journal Title

      大塚フォーラム 26巻

      Pages: 50-56

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Chad Godfrey、Focusing on CLIL Methodology with Medical Students2010

    • Author(s)
      笹島茂
    • Organizer
      日本医学英語教育学会
    • Place of Presentation
      聖路加看護大学
    • Year and Date
      2010-07-03
  • [Presentation] Aspects of EFL teacher cognition identified through interviews and observations2009

    • Author(s)
      笹島茂
    • Organizer
      43rd Annual International Iatefl Conference And Exhibition Cardiff
    • Place of Presentation
      Cardiff, UK
    • Year and Date
      20090331-20090402
  • [Presentation] 英語教育における言語教師認知研究2008

    • Author(s)
      笹島茂、小嶋英夫、古家貴雄、清水公男、千葉克裕
    • Organizer
      社団法人大学英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2008-09-15
  • [Presentation] To understand the nature of EFL teacher cognition in Japan2008

    • Author(s)
      笹島茂
    • Organizer
      JACET Summer Seminar
    • Place of Presentation
      草津セミナーハウス
    • Year and Date
      2008-08-18
  • [Presentation] EFL teacher education and its influences on teacher cognition2008

    • Author(s)
      笹島茂、小嶋英夫、大井恭子、伴一聡、武藤雅子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-10
  • [Presentation] EFL teacher education and its influences on teacher cognition2008

    • Author(s)
      笹島茂
    • Organizer
      42nd International Annual IATEFL Conference and Exhibition
    • Place of Presentation
      Exeter University, Exeter, UK
    • Year and Date
      2008-04-08
  • [Book] 医療と看護の総合英語[改訂版]Take Care!-Communicative English for Nursing and Healthcare-2011

    • Author(s)
      笹島茂、山崎朝子
    • Total Pages
      96
  • [Book] 言語教師認知の研究2009

    • Author(s)
      笹島茂、Simon Borg
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      開拓社
  • [Remarks] LSP Teacher Education

    • URL

      http://lspteachereducation.blogspot.com

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi