2010 Fiscal Year Self-evaluation Report
How developing lower identification skills affects reading comprehension performances in L2
Project/Area Number |
20520522
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Daito Bunka University |
Principal Investigator |
TAGUCHI Etsuo Daito Bunka University, 外国語学部, 教授 (60255974)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2011
|
Keywords | 英語 / 言語学 / 第二言語習得 / L2 reading, Reading fluency |
Research Abstract |
本研究プロジェクトの目的は第二言語における読みにおいて単語認知等の読みの下位スキルの発達が理解に関わる上位スキルとどのような関係にあるかを解明することであった。2011年度は本プロジェクトの最終年度にあたり、これまでの研究成果を公表すること、および、本プロジェクトの結果に基づき、まだ、解明されていない下位スキルと上位スキルとの関わりについてさらに、研究を進める。具体的には、読みの流暢さ(reading fluency)が第二言語による読みにおいてどのような役割を果たすのかを調査するために、web上で行うRRの教材開発の準備を進め、教材の質や手順の均一化などを図る。これにより、より信頼度の高い量的研究を行うことが可能になる。今後は国内・海外との共同研究・協力を進める予定である。
|
Research Products
(7 results)
-
-
-
-
-
-
-
[Presentation] How do Japanese students overcome their feelings of demotivation toward English study?2010
Author(s)
Ueda, M., Agawa, T., Shimizu, S., Abe, E., Sano, F., Okuda S., Ishizuka, M., Carreira-Matsuzaki J.
Organizer
関東甲信越英語教育学会
Place of Presentation
(KATE)筑波大学
Year and Date
2010-08-22