• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Self-evaluation Report

Applied Psychological study about experimental session for cross-cultural social skills learning.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20530570
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Social psychology
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

TANAKA Tomoko  Okayama University, 大学院・社会文化科学研究科, 教授 (40227153)

Project Period (FY) 2008 – 2012
Keywords異文化間ソーシャルスキル / ソーシャルスキル / ソーシャルスキル学習 / 在日留学生 / 実験的セッション / 異文化適応 / 異文化間教育 / 文化学習
Research Abstract

異文化滞在者を対象に、異文化圏での対人関係に必要となる、社会的技能(ソーシャルスキル)を学習する実験的セッションを行う。異文化間の対人関係形成が促進される効果を介入実験によって確認し、異文化間ソーシャルスキルが社会文化的適応を促進するとの仮説を検証する。「異文化間ソーシャルスキル学習の実験的セッション」の構成を吟味し、具体的な検討課題を解決しながら、セッションの洗練を図る。質問紙調査および面接調査を行って、ソーシャルスキルの内容と実施過程を精緻化していく。質的、量的手法を併せた統合研究の手法を駆使して、「異文化間ソーシャルスキルの獲得による適応促進の機序」の解明を目指す。異文化適応理論の進展を図り、国際化時代における異文化滞在者の新たな適応援助策の創出を狙った、応用社会心理学的研究である。

  • Research Products

    (12 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (5 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 異文化適応とソーシャルスキル2010

    • Author(s)
      田中共子
    • Journal Title

      日本語教育 146

      Pages: 61-75

  • [Journal Article] 多文化社会に心理学はどう貢献できるか-日本の課題2009

    • Author(s)
      田中共子
    • Journal Title

      文化共生学研究 8

      Pages: 21-28

  • [Journal Article] 異文化交流における日本人学生のソーシャルスキル-在日外国人留学生との交流の要領に関する分析-2008

    • Author(s)
      中島美奈子・田中共子
    • Journal Title

      留学生教育 13

      Pages: 63-72

  • [Journal Article] Social Skills on the Formation of Personal Relations between International Students in Japan and Japanese.2008

    • Author(s)
      Minako Nakashima, Tomoko Tanaka
    • Journal Title

      社会文化科学研究科紀要 26

      Pages: 45-59

  • [Journal Article] AUC-GS学習モデルに基づく異文化間教育の試み2008

    • Author(s)
      田中共子
    • Journal Title

      文化共生学研究 6

      Pages: 125-135

  • [Presentation] Response to the psycho-educational session depend on the AUC-GS learning model for cross-cultural adjustment.2010

    • Author(s)
      Tomoko Tanaka
    • Organizer
      The 4th Asian Congress of Health Psychology
    • Place of Presentation
      Taipei, Taiwan
    • Year and Date
      2010-08-30
  • [Presentation] Experimental group session for cross-cultural social skills learning for international students in Japan from the social-clinical psychological perspective.2010

    • Author(s)
      Tomoko Tanaka
    • Organizer
      27th International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Melbourne, Australia
    • Year and Date
      2010-07-16
  • [Presentation] 異文化間ソーシャルスキル学習の長期的効果:在日留学生における一年後のフォローアップ2009

    • Author(s)
      田中共子
    • Organizer
      日本社会心理学会・日本グループダイナミクス学会
    • Year and Date
      20090000
  • [Presentation] ソーシャルスキル教育を取り入れた文化学習の心理教育的セッション-AUC-GS学習モデルの構成単位ごとにみた参加者の反応-2008

    • Author(s)
      中島美奈子・田中共子
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] シンポジウム「多文化・多民族時代に備えて心理学的な観点からの課題と見直し」多文化社会に心理学はどう貢献できるか:日本の課題2008

    • Author(s)
      田中共子
    • Organizer
      韓国心理学会
    • Place of Presentation
      陸軍士官学校・ソウル
    • Year and Date
      2008-08-21
  • [Book] 社会科の心理学/ハンドブック(菊池章夫編)(「異文化間ソーシャルスキル学習」)2010

    • Author(s)
      田中共子
    • Total Pages
      383-396
    • Publisher
      川島書店
  • [Book] 社会心理学事典(日本社会心理学会編)(「異文化適応」)2009

    • Author(s)
      田中共子
    • Publisher
      丸善株式会社

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi