• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2011 Fiscal Year Final Research Report

Conditions of "Monozukuri" Activities for Encouraging Children to understand learning units in Elementary School Science

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20530603
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTohoku Fukushi University

Principal Investigator

SHIRAI Hideaki  東北福祉大学, 子ども科学部, 准教授 (50281291)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ARAI Tatsuya  仙台大学, 体育学部, 教授 (60254819)
KOISHIKAWA Syuuichi  東北福祉大学, 子ども科学部, 教授 (70458199)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) UNO Shinobu  仙台白百合女子大学, 人間学部, 教授 (30004120)
KUDOU Yoshifumi  東北大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (20231293)
SAITOU Yutaka  新潟県立大学, 人間生活学部, 教授 (90215567)
SATOU Jun  北海学園大学, 経営学部, 教授 (60265056)
Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywords教授法 / ものづくり / 小学校理科 / 単元理解 / 単純化 / 法則性
Research Abstract

We found the following conditions of "Monozukuri" activities were important to encourage children to understand learning units in elementary school science. 1) We need to simplify the whole "Monozukuri" activities to expose the relation of the rule expected to learn by children. 2) We need to use an ammeter to get clear about the relation between degree of electric current and magnetic force in every case.
Teachers of actual elementary schools regard "Monozukuri" not as sideshows but as activities in order to encourage children to understand learning units. On the other hand, teachers, who have a lot of school business, cannot choose but buy kit materials for children of their own science classes.

Research Products

(8 results)

All 2010 2009 2008

All Presentation (8 results)

  • [Presentation] 小学生理科の「ものづくり」活動を中心とした授業プランの作成とその効果2010

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会論文集
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 理科支援特別授業をとしてみた現場の課題と授業の構成への課題-小学校5年・6年の電流のはたらき(電磁石)の授業から-2010

    • Author(s)
      小石川秀一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会大6回年会予稿集
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 理科ものづくり活動に対する小学校教諭の態度と実践状況(2)2010

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明、小石川秀一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会予稿集
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 理科ものづくり活動に対する小学校教諭の態度と実践状況(1)2010

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥、小石川秀一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会予稿集
    • Year and Date
      20100000
  • [Presentation] 電流のはたらき(小6)2009

    • Author(s)
      白井秀明
    • Organizer
      極地方式研究会3月学習会レジメ
    • Year and Date
      20090000
  • [Presentation] ものづくり活動を単元学習の中心にした授業の効果-小学6年理科「電流のはたらき」単元を対象に-2009

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥、小石川秀一
    • Organizer
      単元を対象に-日本教授学習心理学会第5回年会予稿集
    • Year and Date
      20090000
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(2)2008

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会予稿集
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(1)2008

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会予稿集
    • Year and Date
      20080000

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi