• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

A comparative study on the historical and cultural conditions of the Western conception of human being

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20530680
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

NUMATA Hiroyuki  東北大学, 大学院・教育学研究科, 名誉教授 (80050269)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Keywordsブルクハルト / ルネサンス / 近代的個人 / 文化史 / 人間観の比較 / 欧米と日本 / 普遍的人間像 / 異文化理解
Research Abstract

a)A careful reading of J. Burckhadts"The civilization of the Renaissance in Italy" reveals us that only by reading the book in its first edition makes us understand the author's original ideas about his well-known"the discovery of the world and of man" in the Renaissance. So that the author of this project edited the book with commentaries and annotations in order to reproduce the original intention of J. Burckhardt which will be published soon in Germany.
b)Modern Western man after the Renaissance differs historically and culturally from the modern Japanese born in a different culture and history that it is not easy to speak of the mutual understanding of the two different cultures. This simple fact was verified by our study.

  • Research Products

    (9 results)

All 2011 2009 2008

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] フランスにおける『労働』の教育学的位置2009

    • Author(s)
      沼田裕之
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第21号 Pages: 5-10

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランスの『労働教育』観とルソーの示唆2009

    • Author(s)
      沼田裕之
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第21号 Pages: 10-14

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Tagung : Umgang mit kultureller Pluralitat(多文化世界の中での付き合い方)2011

    • Author(s)
      Numata, Hiroyuki
    • Organizer
      Ein deutscher Philosoph inmitten der japanischen Kultur . Karl Lowith und Sendai
    • Place of Presentation
      (ドイツ)マインツ大学
    • Year and Date
      2011-02-21
  • [Presentation] 日仏交流150周年記念シンポジウム『変容する社会と教育システムの挑戦les defis des systemes educatifs dans deux societes en transition』2008

    • Author(s)
      Numata, Hiroyuki
    • Organizer
      Differences culturelles entre le Japon et la France . Comment un rousseauiste japonais interprete les dernieres reformes
    • Place of Presentation
      (東京)日仏会館
    • Year and Date
      20081010-11
  • [Presentation] フランスの『労働教育』観とルソーの示唆2008

    • Author(s)
      沼田裕之
    • Organizer
      第26回フランス教育学会・シンポジウム
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2008-09-20
  • [Book] 『教育学21の問い』([担当部分:序章「教育学を問うとは」、2章「教育は何を目的とするのか」)2009

    • Author(s)
      沼田裕之・増渕幸男
    • Total Pages
      277+ xxiv
    • Publisher
      福村出版
  • [Book] 道徳教育21の問い(はじめに「道徳とは何だろうか」、1章「道徳はいつでもどこでも同じように理解されているだろうか」、4章「民主主義、正義、人権などの原則はどのようにして生まれたのだろうか」)2009

    • Author(s)
      沼田裕之・増渕幸男・伊勢孝之
    • Total Pages
      258+ xxv
    • Publisher
      福村出版
  • [Book] フランス教育の伝統と革新, 「教育理論」2009

    • Author(s)
      フランス教育学会
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      大学教育出版
  • [Book] 日仏比較:変容する社会と教育, 「日本のルソー研究者から見た最近の日仏教育改革」2009

    • Author(s)
      園山大祐・J. F. サブ
    • Total Pages
      310
    • Publisher
      明石書店

URL: 

Published: 2013-07-31  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi