• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

Study on construction of theory and practice of organizational development of school for spontaneous school development

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20530734
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

SAKO Hidekazu  Naruto University of Education, 大学院・学校教育研究科, 教授 (30153969)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KUGA NAOTO  鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (20452659)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Keywords学校経営 / 学校組織 / 組織開発 / 協働
Research Abstract

(1) Theory construction of organizational development of school
(1) Systematization of findings about organizational development theory of school We tried to organize and codify findings of action researches about organizational development of school and found three types of organizational development practices (typeI~III).
(2) Formulation of progressive procedures for organizational development of school Based on findings of action research, we formalized progressive procedures for organizational development were formalized.
(3) Formulation of practical procedures to structure wide range of school activities based on substantive problems of the school From findings of action research, we formalized practical procedures to structure wide range of school activities based on finding substantive problems of the school.
(2) Development of teachers' training program based on the organizational development theory of school
Based on findings of organizational development theory and its practice, training program for school management were developed. This program was developed under collaboration with local school boards. Main components of the program were a) finding problems of the school, and b) organizing of teachers' activities to solve the problems.

  • Research Products

    (16 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 漸進的な学校組織開発の方法論の構築とその実践的有効性に関する事例研究2011

    • Author(s)
      佐古秀一, 竹崎有紀子
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要 第53号

      Pages: 75-90

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校組織開発の理論と実践-根拠に基づく学校組織変革動態の知見の体系化と実践化の試みとして2011

    • Author(s)
      佐古秀一
    • Journal Title

      学校経営研究 第36巻(印刷中)

  • [Journal Article] 学校における内発的改善力を高めるための組織開発(学校組織開発)の展開と類型-価値的目標生成型の学校組織開発の展開をふまえて2011

    • Author(s)
      佐古秀一, 宮根修
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要(教育科学) 第26巻

      Pages: 128-143

  • [Journal Article] 学校組織開発理論に基づく学校組織マネジメント研修プログラムの開発-基本カリキュラムとワークシートの改善を中心として2011

    • Author(s)
      佐古秀一
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要 第25巻

      Pages: 71-78

  • [Journal Article] 教師の組織的省察に基づく教育改善プログラムの開発的研究-「教師の主体的統合モデル」の基本理論-2011

    • Author(s)
      久我直人
    • Journal Title

      教育実践学校論集 第12号

      Pages: 15-26

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の組織的協働を通した教育改善プログラムの開発的研究-「教師の主体的統合モデル」の学校組織への適用性と効果性に関するアクションリサーチ(2)-2011

    • Author(s)
      久我直人・向井博和
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要 第25号

      Pages: 11-19

  • [Journal Article] 教師の組織的教育意思形成を基盤とした組織開発研究-「教師の主体的統合モデル」の学校組織への適用性と効果性に関するアクションリサーチ(1)2011

    • Author(s)
      久我直人, 三木省二
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要 第25号

      Pages: 1-9

  • [Journal Article] 組織的教育意思形成を通した組織化による教育改善プログラムの開発的研究(2)-「教師の主体的統合モデル」の学校組織への適用と効果に関するアクションリサーチ-2011

    • Author(s)
      久我直人
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要 第26巻

      Pages: 144-159

  • [Journal Article] 学校の内発的改善力を支援する学校組織開発の基本モデルと方法論2010

    • Author(s)
      佐古秀一
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要(教育科学) 第25巻

      Pages: 130-140

  • [Journal Article] 学校組織開発理論に基づく管理職育成型研修プログラムの開発-福生市教育委員会と鳴門教育大学の協働の取り組み2010

    • Author(s)
      佐古秀一, 久我直人, 川越孝洋
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要 第24号

      Pages: 27-36

  • [Journal Article] 組織的教育意思形成による教育改善プログラムの開発的研究(1)-組織的省察に基づく「教師の主体的統合モデル」の構築-2010

    • Author(s)
      久我直人
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要(教育科学) 第24号

      Pages: 19-26

  • [Journal Article] 学力向上の取り組みと学校組織開発2009

    • Author(s)
      佐古秀一, 山沖幸喜
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要(教育科学) 第24巻

      Pages: 75-93

  • [Journal Article] 「学校」組織マネジメントを中核とした学校管理職育成型研修プログラムの開発-鳴門教育大学と高知市教育研究所との協働による試みとその基本構想2009

    • Author(s)
      佐古秀一, 久我直人, 大西宏
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要 第23号

      Pages: 81-88

  • [Journal Article] 学校改善のための学校評価システムの構築に関する実践研究-学校,教育委員会,と大学の連携による学校評価の充実・改善に向けた取組2009

    • Author(s)
      久我直人・葛上秀文・佐古秀一
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要 第23号

      Pages: 55-62

  • [Presentation] 組織的省察に基づく教育改善プログラムの開発的研究-「教師の主体的統合モデル」の基本理論-2010

    • Author(s)
      久我直人
    • Organizer
      日本教育経営学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2010-06-06
  • [Book] 学校組織調査法-デザイン・方法・技法-2010

    • Author(s)
      久我直人, 他
    • Total Pages
      143-156
    • Publisher
      学事出版

URL: 

Published: 2012-01-26   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi