2010 Fiscal Year Self-evaluation Report
Development of a teachers suport project for "Opening a school"
Project/Area Number |
20530793
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
NANBU Masato Hokkaido University of Education, 教育学部, 准教授 (00218075)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2012
|
Keywords | 教師教育 / 美術教育 / 開かれた学校 / 鑑賞教育 / 地域貢献 / 地域連携 |
Research Abstract |
本研究では、教員志望学生が専門の造形能力を生かして「開かれた学校」推進教員を支援し、地域活動に参加するプログラムを開発・運営する。このプログラムにより教員志望学生が、「教育的実践力(臨床的実践力・協働能力)・専攻分野における専門能力」を連携の中で実践的に高め、教員としての成員性とともに表現者、地域住民としての成員性を獲得することを目指す。また、支援校が、美術館等の施設・他校・地域住民・保護者との連携を深めることを目指した。
|