2010 Fiscal Year Self-evaluation Report
A comparative study on comprehensive approaches in teacher education between Japan and German speaking area - Integrative cultural understanding through music and languages
Project/Area Number |
20530804
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
NAKAJI Masayuki Tokyo Gakugei University, 教育学部, 准教授 (30250640)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2012
|
Keywords | 音楽教育 / 教師教育 / ドイツ語圏 / ことば / 文化理解 / 学際的アプローチ / 比較研究 / 即興表現 |
Research Abstract |
本研究は、学際的アプローチによって〈自文化〉と〈異文化〉の理解を深化させる、教師教育の実践的カリキュラム開発を目的とする。ここでは、〈自文化〉および〈異文化〉の理解の中核に〈音楽〉を位置づけ、その文化理解の範囲を諸芸術へと拡張していく教師教育の実践モデルを開発する。 ここでは、その論拠にドイツ語圏の代表的な芸術教育コンセプトとして位置づけられる、Wolfgang Roscherが提唱した〈多元美学教育Polyasthetische Erziehung〉の一部門、〈統合的音楽教育論Integrative Musikpadagogik〉を批判的に検討し、ドイツ語圏におけるフィールドワークを平行しながら、日本における具体的な実践モデルの開発に取り組む。
|
-
-
-
-
-
-
-
[Remarks] 博士論文(ザルツブルグモーツァルテウム大学提出2010年5月)全420頁
-
[Remarks] Masayuki NAKAJI : Moeglichkeiten des Einsatzes polyaesthetischer Modelle in der japanischen Lehrerausbildung und Lhererfortbildung. Improvisation als Realisation Integrativer Musikpaedagogik. Dissertation Universitaet Mozarteum Salzburg 2010. 420 Seiten