2010 Fiscal Year Self-evaluation Report
Practical Research on Improvement of Liberal Arts Student's Numeracy via Case Method
Project/Area Number |
20530836
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
OHARA Yutaka Ritsumeikan University, 産業社会学部, 准教授 (20375455)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2011
|
Keywords | ケースメソッド / 数学的リテラシー / 文科系学生 |
Research Abstract |
本研究は,文科系領域を専攻する学生の「数学離れ」「数学力低下」問題を包括的に克服し確かな学力を育成する一方策として,その数学的リテラシーの段階的向上を図るプログラムを開発することを目的とする。高等学校以降,数学を受講していない学生に対して,現実的で臨場感があり,習得主題を埋め込んである事例を扱う,ケースメソッド法を基軸にして,減退した学習意欲と数学力欠如を限られた時間において効果的に補う複線型プログラムを開発し,そのプログラムに沿った数学的リテラシー向上の様相を実践的に明らかにする。
|
Research Products
(12 results)