• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Self-evaluation Report

Practical Research on Improvement of Liberal Arts Student's Numeracy via Case Method

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20530836
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

OHARA Yutaka  Ritsumeikan University, 産業社会学部, 准教授 (20375455)

Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywordsケースメソッド / 数学的リテラシー / 文科系学生
Research Abstract

本研究は,文科系領域を専攻する学生の「数学離れ」「数学力低下」問題を包括的に克服し確かな学力を育成する一方策として,その数学的リテラシーの段階的向上を図るプログラムを開発することを目的とする。高等学校以降,数学を受講していない学生に対して,現実的で臨場感があり,習得主題を埋め込んである事例を扱う,ケースメソッド法を基軸にして,減退した学習意欲と数学力欠如を限られた時間において効果的に補う複線型プログラムを開発し,そのプログラムに沿った数学的リテラシー向上の様相を実践的に明らかにする。

  • Research Products

    (12 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Investigation of Experiential Learning in Higher Education in Japan : Focusing on the Career Design of Pre-Service Teachers2010

    • Author(s)
      Kazunori EDAHIRO, Yutaka OHARA
    • Journal Title

      国際教育協力研究 第5号

      Pages: 67-71

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of Case Method in Elementary Teacher Training : Approach to Authentic Classroom Practice2010

    • Author(s)
      Yutaka OHARA, Kazunori EDAHIRO
    • Journal Title

      国際教育協力研究 第5号

      Pages: 61-66

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research on Case Method for Japanese Prospective Teachers : Focus on Numeracy2009

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Journal Title

      国際教育協力研究 第4号

      Pages: 37-41

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ケースメソッドによる人文社会系学生の統計的リテラシー育成に関する試行2010

    • Author(s)
      小原豊
    • Organizer
      2010 年度数学教育学会秋季例会(名古屋大学),『数学教育学会誌 臨時増刊 発表論文集』,8-9頁
    • Year and Date
      2010-09-23
  • [Presentation] Perspective of Case Method for Error Analysis in Prospective Teacher Training(Khon Kaen University, Thailand)2010

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Organizer
      『Proceeding of International Conference of Educational Research 2010』,Learning Community for Sustainable Development, pp.186-191
    • Year and Date
      2010-09-11
  • [Presentation] 文科系学生の教科内容知識の変容に関する実践:ケースメソッドを通して2010

    • Author(s)
      小原豊
    • Organizer
      第47 回近畿数学教育学会春季例会
    • Place of Presentation
      姫路市立教育研究所
    • Year and Date
      2010-02-27
  • [Presentation] ケースメソッドによる文科系学生の統計的リテラシー向上に関する教授実験2009

    • Author(s)
      小原豊
    • Organizer
      2009年度数学教育学会秋季例会(大坂大学),『数学教育学会誌臨時増刊発表論文集』,29-30 頁
    • Year and Date
      2009-09-25
  • [Presentation] Case Method for Japanese Prospective Elementary Teachers : Approach to Encourage Professional Development for Early Mathematics(Khon Kaen University,Thailand)2009

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Organizer
      『Proceeding of International Conference of Educational Research 2009』,Learning Community for Sustainable Development, pp.154-159
    • Year and Date
      2009-09-12
  • [Presentation] ケースメソッドによる算数の教科内容知識の拡大に関する実践2009

    • Author(s)
      小原豊
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会(同志社女子大学),『年会論文集33 』,371-373頁
    • Year and Date
      2009-08-25
  • [Presentation] Professional Development of Primary Mathematics Teachers via Case Method (Khon Kaen University,Thailand)2008

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Organizer
      『Proceeding of International Conference of Educational Research 2008』, Learning Community for Sustainable Development,pp.202-211
    • Year and Date
      2008-09-12
  • [Presentation] ケースメソッドによる文科系学生の数学観変容に関する試行2008

    • Author(s)
      小原豊
    • Organizer
      第44回近畿数学教育学会秋季例会(神戸大学)
    • Year and Date
      2008-09-05
  • [Presentation] ケースメソッド法による教職志望学生の数学的リテラシー向上に関する教授実験2008

    • Author(s)
      小原豊
    • Organizer
      日本科学教育学会第32回年会(岡山理科大学),『年会論文集32 』,321-323頁
    • Year and Date
      2008-08-23

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi