• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

Philosophy for Children as "Citizenship Education"

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20530853
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

MORI Hideki  Hyogo University of Teacher Education, 学校教育研究科, 准教授 (00274027)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SHINJI Matsumoto  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70165893)
Project Period (FY) 2008 – 2010
Keywords子どものための哲学 / 市民性教育 / 後期近代 / 再帰性 / グローバリゼーション
Research Abstract

In various countries, the necessity of "citizenship education" is maintained and it is really put into practice. In its background lie fluidizations of social systems, interpersonal relationships, and the art of self, which are caused by globalization. According to the analyses by sociologists, psychologists, and pedagogues, "reflexiveness" becomes stronger and stronger in "the late modern". It is necessary for citizens to correspond to the "reflexiveness". The problem of "transition" is however one of the main issues of modern philosophy, and the findings about it can be applied also to "citizenship education". Analyzing current situations and issues of various practices of "citizenship education"' in various places, we reconstructed a conceptual framework and a methodology that "citizenship education" can be based on. On the basis of the above-mentioned considerations, we developed a concrete curriculum of "philosophy for children" as "citizenship education", which can be put into practice in Japanese classrooms.

  • Research Products

    (10 results)

All 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (6 results) Presentation (2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 科学観ならびに科学に対する情意の変容から見た学習者と科学との関係性について-中学校理科学習における実態から見た評価スキームの検討-2011

    • Author(s)
      加藤圭司・松本伸示
    • Journal Title

      『理科教育学研究』(日本理科教育学会) Vol.51(No.3)

      Pages: 59-73

  • [Journal Article] 哲学的「移行」と「新しい公共性」-グローバル化時代の市民性教育としての「子どものための哲学」(3)-2010

    • Author(s)
      森秀樹
    • Journal Title

      『兵庫教育大学研究紀要』(兵庫教育大学紀要編集委員会) 第37巻

      Pages: 89-102

  • [Journal Article] 『課題設定の能力』の育成を目指した実践研究-『子どものための哲学』の授業を通して-」日本総合学習学会編2009

    • Author(s)
      澤田千歳・松本伸示
    • Journal Title

      日本総合学習学会誌 第12号

      Pages: 1-8

  • [Journal Article] 再帰的近代のアポリアと市民性教育の課題-グローバル化時代の市民性教育としての「子どものための哲学」(1)-2009

    • Author(s)
      森秀樹
    • Journal Title

      『兵庫教育大学研究紀要』(兵庫教育大学紀要編集委員会) 第35巻

      Pages: 89-102

  • [Journal Article] 言語と行為の質的変容からとらえる学習者の文化的発達の実態2009

    • Author(s)
      加藤圭司・松本伸示
    • Journal Title

      『日本理科教育学会全国大会発表論文集』(日本理科教育学会第59回全国大会) 第7号

      Pages: 127

  • [Journal Article] 文化的発達の視点からとらえる学習者の科学概念構築と科学観(その2).科学との関係性の変化に着目して-2009

    • Author(s)
      加藤圭司・松本伸示
    • Journal Title

      『日本教科教育学会全国大会論文集』(日本教科教育学会第35回全国大会) 第35号

      Pages: 95-96

  • [Presentation] 文化的発達の視点からとらえる学習者の科学概念構築と科学観(その2).科学との関係性の変化に着目して-2009

    • Author(s)
      加藤圭司・松本伸示
    • Organizer
      日本教科教育学会第35回全国大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2009-10-10
  • [Presentation] 言語と行為の質的変容からとらえる学習者の文化的発達の実態2009

    • Author(s)
      加藤圭司・松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2009-08-18
  • [Book] 社会系諸科学の探究(「哲学的活動による基本的信頼の育成-グローバル化時代の市民性教育としての「子どものための哲学」(2)-」)2010

    • Author(s)
      森秀樹
    • Total Pages
      74-88
    • Publisher
      法律文化社
  • [Remarks]

    • URL

      http://hdl.handle.net/10132/3742

URL: 

Published: 2012-01-26   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi