• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Annual Research Report

異文化理解マインドの創出と国際的教員養成研究

Research Project

Project/Area Number 20653074
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

谷口 雅基  高知大学, 教育研究部・人文社会科学系, 教授 (90163633)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 蒲生 啓司  高知大学, 教育研究部・総合科学系, 教授 (90204817)
Keywords異文化理解マインド / 国際教育実習 / 英語が使える日本人 / 環境教育 / 国際人
Research Abstract

本研究の目的はく文部科学省が推進する「英語が使える日本人」としての幅のある教員を養成するために、国際教育実習を通して異文化理解マインドを創出することである。将来教員を目指す学生が、(1)国際文化交流、環境教育の重要性を認識し、それを生かした教育現場作りを心がける教員になるべく、教育実習を外国にて行い、国際交流に貢献しながら異文化理解を学び、(2)英語科の教員に限らず、英語が使え、専門性、人間性の向上を図り、宗教の違い、文化の違いを尊重する異文化理解マインドを持つ真の国際人たる教員を育成することにある。本研究目的遂行のため、研究代表者と分担者が、平成20年12月1日より4日までベトナム国ハノイ市ノモノソプ初等中等高等学校を訪問し、同校と高知大学教育学部(及び付属小中学校)の間に国際交流協定を締結し、異文化交流を開始した。まず研究代表者が日本の言語と文化について模擬教育実習を実施した。平成21年3月1日より6日まで、研究代表者と分担者が、高知大学学生1名と大学院学生1名に同伴し、日本とベトナム国の世界遺産と環境問題、日本文化の紹介として折り紙の作り方、および英語のリズムとイントネーションの学び方について、英語にて国際教育実習を実施した。平成21年12月8日から12日まで研究代表者と分担者が、高知大学学生2名と大学院学生1名に同伴し、英語と理科の国際教育実習を実施した。平成23年2月27日から3月2日まで研究代表者が高知大学生3名に同伴し、英語と日本文化の国際教育実習を実施した。さらに研究代表者は、韓国を訪問し、韓国の協定校において国際教育実習を実施する予備調査を実施した。また研究代表者は米国カリフォルニア大学フレズノ校およびロードアイランド大学を訪問し、異文化理解の専門家より指導を受け、研究資料を収集した。平成23年に研究報告会を実施する予定である。

  • Research Products

    (7 results)

All 2011 2010

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Effect of Connected-Speech-Phenomena-and-Prosody-Centred Exercises on the Oral Production of Japanese Learners of English2011

    • Author(s)
      Yusuke Shibata, Masaki Taniguchi
    • Journal Title

      English Phonetics

      Volume: 第14・15合併号 Pages: 201-208

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effect of Prosody-Centred Exercises on the Oral Production of Japanese Learners of English2010

    • Author(s)
      Yusuke Shibata, Masaki Taniguchi
    • Journal Title

      Proceedings of 15^<th> National Conference of the English Phonetic Society of Japan

      Pages: 75-85

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effect of Rhythm-and-Intonation-Centred Exercises on the Oral Production of Japanese Learners of English2010

    • Author(s)
      Yusuke Shibata, Masaki Taniguchi
    • Journal Title

      Proceedings of the 4^<th> World Voice Congress

      Pages: 152-152

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Japanese Learners' English Intonation : Intended and Performed2011

    • Author(s)
      Masaki Taniguchi
    • Organizer
      12th Joint Seminar on English Phonetics in Seoul/2011
    • Place of Presentation
      大韓民国ソウル国立大学校
    • Year and Date
      2011-03-21
  • [Presentation] Effect of Training in English Suprasegmental Features on the Oral Performance of Japanese Learners2010

    • Author(s)
      Yusuke Shibata, Masaki Taniguchi
    • Organizer
      第10回日本英語音声学会九州沖縄四国研究大会
    • Place of Presentation
      筑紫女学園大学
    • Year and Date
      2010-12-04
  • [Presentation] Effect of Rhythm-and-Intonation-Centred Exercises on the Oral Production of Japanese Learners of English2010

    • Author(s)
      Yusuke Shibata, Masaki Taniguchi
    • Organizer
      The 4th World Voice Congress
    • Place of Presentation
      大韓民国ソウル市COEX
    • Year and Date
      2010-09-07
  • [Presentation] Effect of Prosody-Centred Exercises on the Oral Production of Japanese Learners of English2010

    • Author(s)
      Yusuke Shibata, Masaki Taniguchi
    • Organizer
      第15回日本英語音声学会全国大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2010-06-26

URL: 

Published: 2012-07-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi