• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Annual Research Report

生徒の紙への筆記を活用する学習支援システムの実践的検証

Research Project

Project/Area Number 20680036
Research InstitutionJapan Advanced Institute of Science and Technology

Principal Investigator

三浦 元喜  九州工業大学, 大学院・工学研究院, 准教授 (00334053)

Keywords教育の情報化 / デジタルペン / 実世界指向 / 一般教室の拡張 / 学習環境
Research Abstract

デジタルペンという新たな「教具」によって実現される筆記活用型授業の有用性と可能性を追求しつつ,またその活動がもたらす学習者の学びに与える影響・効果を測るための実証実験を行ってきた.平成22年度は,昨年までの実践活動を継続しつつ,以前利用していた操作負荷が高く誤差の多い超音波方式のデジタルペン方式と,紙のドットパターンを読み取り簡便で精度の高いアノト方式の比較分析を行った.具体的には,内容理解と積極性,および筆記公開やシステムによる筆記チェックに対する緊張度合いの相関を調べた.その結果,アノト方式による簡便性の高さが,理解度の低い生徒の積極的参加を阻害せず,また筆記精度の高さが,システムが筆記をチェックすることに対する,理解度の高い生徒の緊張感を緩和することを確認した.このことは,従来Oviattらが報告した「低い成績の学習者にとって高度な情報機器の操作負荷が問題解決時の思考を妨げる」という知見を発展させ,システムの完成度や精度がとくに理解度の高い学習者の不要な心配を軽減するために重要であることがわかった.今後,学習者がシステムに対して感じる「熟達度/難易度」や「信頼感」「学習に対する意義」といった要因を考慮することが,デジタルペンに限らず,一般的な学習支援技術の研究に必要であると思われる.また日常的な筆記利用授業を推進するために,教師の負担を軽減し,万一のトラブル時の対応も考慮した「筆席マップ方式」を考案し,システムに導入したうえで小学校における実践を通じて,その有効性を確認した.

  • Research Products

    (5 results)

All 2010 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 一般教室での日常的利用を考慮したデジタルペン授業システムの改良2010

    • Author(s)
      三浦元喜
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 34 Pages: 279-287

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Practicing on Stage : Increasing Transparency and Interaction in Class Activity with Digital Pen system2010

    • Author(s)
      Taro Sugihara
    • Organizer
      KES2010
    • Place of Presentation
      Cardiff, Wales, UK
    • Year and Date
      2010-09-10
  • [Presentation] Instant Seat Mapping for Student Note Sharing Lecture2010

    • Author(s)
      Motoki Miura
    • Organizer
      ICALT 2010
    • Place of Presentation
      Sousse, Tunisia
    • Year and Date
      2010-07-07
  • [Presentation] Examining the Effects of the Simultaneous Display of Students' Responses using a Digital Pen System on Class Activity A Case Study of an Early Elementary School in Japan2010

    • Author(s)
      Taro Sugihara
    • Organizer
      ICALT 2010
    • Place of Presentation
      Sousse, Tunisia
    • Year and Date
      2010-07-06
  • [Remarks]

    • URL

      http://ist.mns.kyutech.ac.jp/miura/atn/index-j.php

URL: 

Published: 2012-07-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi