• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Self-evaluation Report

Influence of everyday activities in family life upon cultivating eagerness for study.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20700571
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field General human life sciences
Research InstitutionSugiyama Jogakuen University

Principal Investigator

MURO Masako  Sugiyama Jogakuen University, 教育学部, 准教授 (50329645)

Project Period (FY) 2008 – 2011
Keywords家族関係 / 学習意欲
Research Abstract

本研究の目的はいかの3点を明らかにすることである。
(1)親子(家族)関係の良好さ、親子(家族)共有行動や会話の頻度、日常生活スタイル、親(家族)の趣味や信条等から学習意欲の形成はどれ程影響を受けているのか。
(2)家族員等、周囲の人のどのような働きかけが各教科のどの部分(能力)を好きにさせるのか。
(3)一度好きになったものを突き詰める日常的な習得方法、必要な環境、条件とはなにか。
これらは、過去の研究で明らかにした「家族に教科学習内容を直接教えた関連行動の有無」だけではなく、家族との親密度や生活傾向等で同じ様な行動が行われていても、人間関係によりプラス効果の度合いが違うことが新たに明らかにできると予想される。また「一度好きになった事は継続しやすい」という結果をさらに追究し、継続させている方法、具体的な趣味知識の維持方法を明らかにすることで、家庭教育と学校教育の連携した、それぞれの学習意欲形成に対する役割を見いだす意義を持つ。

  • Research Products

    (5 results)

All 2011 2010 2009

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 大学生の持つ家族イメージ2009

    • Author(s)
      室雅子
    • Journal Title

      椙山女学園大学研究論集 第40号(社会科学篇)

      Pages: 207-217

  • [Presentation] 教員養成学部におけるキャリア教育2011

    • Author(s)
      室雅子
    • Organizer
      日本家政学会
    • Place of Presentation
      和洋女子大
    • Year and Date
      2011-05-29
  • [Presentation] The image of the family and a family-related education effect2009

    • Author(s)
      MURO Masako
    • Organizer
      Asian Regional Association for Home Economics
    • Place of Presentation
      Pune(India)
    • Year and Date
      2009-12-12
  • [Book] 椙山女学園大学女性リーダー育成・研究グループ編(『女性リーダー育成のためのDUELプログラムを用いたキャリア教育の実践に関する研究』、第3章の62011

    • Author(s)
      室雅子
    • Total Pages
      44-51
    • Publisher
      キャリアモデルインタビュー
  • [Book] 生活を科学し、実践する力を育てる授業つくり子どもがいきる家庭科2010

    • Author(s)
      吉原崇恵編著(共著)
    • Total Pages
      119-120, 121-122, 123-124, 144-145, 183, 198-199
    • Publisher
      開隆堂

URL: 

Published: 2012-03-09   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi